اپ تایم‌فورفان رو

کارگروه داوری بهترین اتاق فرار 1400

مطمئنا تعداد زیادی از شما عزیزان با جشنواره باف و نحوه عملکرد و داوری و سابقه‌ی آن آشنایی دارید. بهترین اتاق فرار (باف) در دوره‌ی دوم خود رویکرد متفاوتی نسبت به روند سابق خود اتخاذ کرد. یکی از بزرگترین و مهمترین این تغییرات برگزاری کارگروهی برای آموزش نحوه‌ی داوری به داوطلبان محترم بود. در این مقاله به تشریح این کارگروه میپردازیم.

ثبت نام

در ابتدا مجموعه تایم فور فان فراخوان ثبت نام هیئت داوران را در اینستاگرام خود منتشر و برای مجموعه‌داران ارسال کرد تا از بازیکنان حرفه‌ای و دائمی خود دعوت کنند برای ورود به کارگروه با تایم فور فان تماس بگیرند. از بین بالغ بر ۲۰۰ درخواست ورود، و بعد از راستی آزمایی، ۸۰ نفر واجد شرایط حضور در کارگروه تشخیص داده شدند. از تمامی این عزیزان دعوت شد تا در تاریخ ۵ شهریور ۱۴۰۰ به تایم فور فان سنتر بیایند و در جلسات کارگروه شرکت کنند.

برگزاری

داوطلبان هیئت داوران جهت جلوگیری از ازدحام، در دو گروه از پیش تقسیم شده وارد کلاسها شدند. موضوعات تدریس شده به ترتیب:

  • اصول بازیسازی
  • گیم‌پلی
  • روایت در بازی
  • اتمسفر

هر کلاس ۶۰ دقیقه زمان داشت و بین کلاسها زمانی برای استراحت داوطلبان و پذیرایی از آنها در نظر گرفته شده بود. کلاسها از ساعت هشت صبح آغاز شدند و تا حدود ساعت ۵ بعدازظهر همان روز ادامه داشتند.

جلسه آموزش داوطلبان جهت شرکت در آزمون انتخابی
جلسه آموزش داوطلبان جهت شرکت در آزمون انتخابی هیئت داوران باف ۱۴۰۰

آزمون

سه روز بعد از برگزاری کارگروه داوری، یک پرسشنامه حاوی پنج سوال بر مبنای مطالب بیان شده در کلاسها خدمت تمامی داوطلبان (بدون توجه به حضور یا عدم حضورشان در کلاسها) ارسال شد. مدت زمان پاسخگویی هم سه روز در نظر گرفته شد تا داوطلبان بتوانند به راحتی پاسخنامه‌های خود را به صورت آنلاین ارسال کنند.

اعلام نمرات

ظرف یک روز عددی حدود شصت پاسخنامه تصحیح شدند و نمره‌ی هر داوطلب در یک پیام خصوصی برای خودش ارسال شد. نمره‌ی قبولی آزمون از ۱۵ در نظر گرفته شد و بر این اساس ۳۴ نفر مستقیما وارد هیئت داوران شدند.

منابع تدریس

تمام مطالب تدریس شده در کلاسها از کتابهای معتبر طراحی بازی استخراج شدند که لیست آنها را جهت مطالعه علاقه‌مندان تقدیم میکنیم.

محتوای آموزشی ارایه شده از معتبرترین منابع مرتبط جهت برگززاری هیئت داوران باف ۱۴۰۰
  1. A Theory of Fun for Game Design- Raph Koster
  2. An Architectural Approach to Level Design- Christopher W. Totten
  3. Fundamentals of Game Design 2nd Edition – Ernest Adams
  4. The Art of Game Design- Jesse Schell

اسپانسرهای جشنواره

امتیاز به این مطلب
محمد حجازی

محمد حجازی

من یه نویسنده‌ام که به بازی علاقه وافری دارم و به همین سبب چندسالی میشه که در حیطه سناریو نویسی و طراحی روایت بازی مشغولم.

نظرات