اپ تایم‌فورفان رو

ساخت اتاق فرار؛ بایدها و نبایدها

همه میدانیم که برای شروع یک فعالیت اقتصادی مثل ساخت اتاق فرار ابتدا میبایست بر الفبای حاکم در دنیای پیرامون آن حیطه مسلط شویم. معمولا فعالیتهایی که توسط دولتها و یا کنسرسیومهای خصوصی بر آنها نظارت میشود، با استفاده از یک چارچوب قانونی مجموعه محدودیتهایی برای ورود به آن فعالیت تعریف میکنند. هدف اصلی این قوانین، رعایت حقوق شهروندان و مصرف کنندگان است. یکی از وظایف اصلی اصناف و فدراسیونها در هر کشوری تعیین همین قوانین است. شما برای آغاز فعالیت خود ابتدا باید مجوز و یا مجوزهای لازم را از نهاد قانونگذار در آن زمینه اخذ کنید. علاوه بر این قوانین که معمولا فقط حداقلها را در نظر میگیرند، معولا نهادها یا اشخاص دیگری نیز وجود دارند که به صورت مدون و رسمی و یا حتی شخصی، اقدام به رتبه بندی واحدهای صنفی بر اساس معیارهای ویژه ای میکنند.

برای کسب اطلاع بیشتر در مورد مجوز اتاق فرار اینجا را بخوانید.

برای ساخت اتاق فرار نیز باید مجوز بگیرید. این مجوز که توسط انجمن بازیهای فکری فدراسیون ورزشهای همگانی صادر میشود مانند سایر قوانین صنفی شامل رعایت حداقلها از جانب مجموعه داران در ساخت اتاق فرار است. بدیهیست که بدون داشتن این مجوز نگاه مخاطبان به مجموعه سازنده و خود اتاق فرار کاملا متفاوت خواهد بود. از طرفی دیگر به وجود آمدن مشکلات قانونی برای فعالیت اقتصادی مجموعه فاقد مجوز نیز اجتناب ناپذیر است. اما در این مطلب میخواهیم درباره بایدها و نبایدهایی فراتر از مجوز قانونی صحبت کنیم. بایدها و نبایدهایی که شاید اهرم فشار قانونی ای برای اجرای آنها وجود نداشته باشد، اما برای موفقیت در این زمینه و ساختن اتاق فرار خوب و مهمتر از آن یک برند با شخصیت و شناخته شده ضروریست. اگر فکر ساختن اتاق فرار را در سر دارید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

دسترسی سریع

بایدها

بازی خوب بسازید

میدانیم که شاید این تیتر کمی کلی و مبهم به نظر برسد، اما واقعیت همین است. شما برای موفق شدن در این عرصه باید بتوانید بازی خوب بسازید. تا زمانی که بازی با کیفیت و قابل قبولی ارائه بدهید، مخاطبان از اتاق فرار شما لذت خواهند برد و آن را به یکدیگر پیشنهاد خواهند داد. این سبب میشود که اتاق فرار شما برای مدتی طولانی سر زبانها بماند و بعد از زمان کوتاهی به سرعت از روزهای اوج فاصله نگیرد. قبلا در مطلب مفصل دیگری از ضرورت ساختن بازی خوب برای موفقیت اقتصادی صحبت کرده بودیم که میتوانید آن را از اینجا بخوانید.

مشورت بگیرید

امن ترین راه برای اطلاع از ریزه کاریهای یک موضوع، صحبت کردن با متخصصان در آن موضوع است. خیلی از اتفاقات و مسائل را در کتابها یا منابع آنلاین نمیتوان چیدا کرد. مشورت کردن بهترین راه برای به دست آوردن اطلاعات ارزشمندی در مورد روش ساخت اتاق فرار و چگونگی فروش و ارائه خدمات به مخاطبین است. برخلاف تصور رایج، افراد نسبت به شخصیتی که از دیگران مشورت میگیرد دید مثبت تری دارند. شخصی که مشورت میگیرد علاوه بر تخصص دیگران، تخصص خود را نیز قبول دارد و آنرا ارزنده میداند. هرگز بدون مشورت هیچ کاری نکنید!

مطالعه کنید

بهترین مرجع برای کسب دانش به روز در زمینه ساخت بازی، کتابهای معروف گیم دیزاین هستند که به عنوان منبع شناخته میشوند. پیشنهاد میکنیم قبل از اقدام برای ساخت یک بازی و یا اتاق فرار، اول نگاهی به یکی از این منابع بیندازید. دست کم میتوانید حداقل حدس بزنید که باید به چه موضوعاتی توجه کنید. اگر در سطح خوبی زبان انگلیسی را بلد باشید پیشنهاد ما به شما نسخه زبان اصلی این کتابهاست. شکل دیگر مطالعه، مشاهده ویدیوهای آنلاین است. خیلی وقتها و در کنفرانسها و همایشهای مختلفی، بازیسازان بزرگ در یک جلسه موضوع خاصی را بررسی میکنند. مشاهده این ویدیوها که سر تا سر اینترنت موجودند، اطلاعات به روز تری نسبت به کتابها برای شما در خود خواهند داشت.

زیاد بازی کنید

فایده زیاد بازی کردن این است که شما بعد از مدتی به راحتی میتوانید تفاوت بازی خوب و بد را از هم تشخیص بدهید. آیا بعد از این مرحله دیگر نیازی به زیاد بازی کردن نیست؟ خیر. بعد از این مرحله شما دوباره بازی میکنید تا متوجه شوید بازیهای خوب چرا خوبند و بازیهای بد چرا بد. این به شما کمک میکند بتوانید بازی خوبی بسازید و همانطور که گفتیم، راز موفقیت یک اتاق فرار، ساخت بازی خوب است.

خلاق ولی منطقی باشید

خلاقیت و ایده نو، میتواند به تنهایی برای موفقیت اتاق فرار کافی باشد. اما نه هر خلاقیتی. زمانی که در حال ایده پردازی برای ساخت یک اتاق فرار هستید، میتوانید حد و مرز ذهن خود را از بین ببرید. کار اصلی بازیها همین است، خلق جهانی با قوانین مخصوص به خود. شما هم میتوانید در جهان بازی خود هر قانونی وضع کنید و بازیکنان موظف به رعایت آن قوانین هستند. این کار عملا حد و مرز خلاقیت را تا بینهایت بالا میبرد. اما هیچکس دوست ندارد در جهانی باشد که باید هر پنج دقیقه یک بار کتک بخورد! پس لطفا منطقی باشید و به اجرای ایده های خود فکر کنید.

از موقعیتها استفاده کنید

این مورد مختص مساله ساخت اتاق فرار نیست. سنجیده و با برنامه عمل کردن در همه کارها میتواند نتایج بهتری را برای شما به همراه داشته باشد. در مقابل، بی گدار به آب زدن گاهی میتواند خسارتهای جبران ناپذیری در پی داشته باشد. اگر قصد ساخت یک اتاق فرار را دارید، با برنامه ریزی جلو بروید و همواره منتظر پیش آمدن موقعیتهای مناسب باشید. یافتن ایده، ملاقات با یک سرمایه گذار احتمالی، مشاهده یک ملک مناسب، همه و همه میتوانند به صورت خیلی اتفاقی در مسیر شما قرار بگیرند، همانطور که قبلا هم قرار گرفته بودند اما شما آنها را ندیدید. زمانی که برنامه ریزی داشته باشید و بدانید چه هدفی در سر دارید، این اتفاقات و موقعیتها برای شما پررنگ خواهد شد و فقط باید آنها را غنیمت بدانید.

مجوز بگیرید

اخذ مجوز در ابتدای راه هزینه های شما را تا حد بسیار زیادی پایین می آورد. جدای از الزام قانونی اخذ مجوز برای ساخت اتاق فرار، گرفتن آن فواید بسیار زیادی برای سازندگان دارد. ساختار داشتن سناریو و اتفاقات بازی، هدفمند بودن وقایع، مدون شدن مسیر حرکت بازیکن و… میتوانند برای درک بهتر شما از بازی خودتان کمک بزرگی باشد! اگر در مرحله ایده پردازی و طراحی به این مسائل فکر کنید و برای اخذ مجوز اقدام کنید، جلوی هزینه های هنگفت زیادی در آینده را خواهید گرفت.

به تبلیغات فکر کنید

ساخت محصول با اینکه کار بسیار سخت و هزینه بری به شمار میرود، اما هیچوقت کافی نیست. اگر شما تمام طلای جهان را در اختیار داشته باشید اما نتوانید حتی یک مثقال از آن را به فروش برسانید، هیچ فایده ای برای شما نخواهد داشت. توانایی فروش محصول یک علم است که همیشه بهتر است آن را به متخصصین سپرد. راههای زیادی برای فروش بلیط اتاق فرار وجود دارد، بهتر است قبل و یا در حین مراحل ساخت به آنها فکر کنید و تصمیم بگیرید سیاست برند شما برای فروش چه خواهد بود. اینگونه میتوانید از ساختن یک اتاق فرار متروکه جلوگیری کنید.

نبایدها

فقط به پول فکر کنید!

قول قطعی ما به شما همواره این بوده که اتاق فرار خوب و بازی با کیفیت موفق میشوند. پس بهتر است به جای کم کردن تایم سانسها و بالا بردن قیمت بلیط و از این قبیل کارها برای بالا بردن سود، به ساخت بازی خوب و ایجاد تجربه لذت بخش برای بازیکنان تمرکز کنید. مطمئن باشید که تمام اقدامات در راستای کسب سود بیشتر، فقط در کوتاه مدت پاسخگو هستند و در دراز مدت نتیجه کاملا معکوس روی دید مخاطبین نسبت به اتاق فرار شما خواهند داشت.

ساده بگیرید!

هیچوقت تصور نکنید ساخت اتاق فرار کار ساده ای است. ممکن است بعد از مراجعه به بازیهای زیادی این تصور برای شما ایجاد شود که ساخت یک بازی مانند همان اتاق فرار کار پیچیده ای نباشد. اما شما اگر میخواهید موفق شوید نباید هرگز ساده انگاری کنید. بدانید که ایده پردازی، طراحی و ساخت و در نهایت فروش بلیط یک اتاق فرار در هر مرحله سختی های فراوانی دارد که گاهی نیاز به کمک متخصصین نیز در آنها حس میشود. ساده انگاری باعث میشود کیفیت کار خروجی شما به شدت پایین بیاید و کیفیت پایین، بزرگترین آفتی است که میتواند بلای جان اتاق فرار و در نهایت جیب شما شود.

بی گدار به آب بزنید!

سنجیده عمل کنید، فکر کنید، بنویسید و بعد اقدام کنید. رفتارهای هیجانی و بدون پشتوانه فکری میتوانند ضرر اقتصادی زیادی برای شما به همراه داشته باشند. هزینه های ساخت اتاق فرار با توجه به بازار و قیمتهای امروز، چیزی نیستند که بتوان برای آنها به صورت لحظه ای تصمیم گیری کرد. قبل از هرگونه اقدام سناریوهای مختلف برای موفقیت و شکست احتمالی را بررسی کنید و سعی کنید موانع احتمالی برای شکست را از سر راه بردارید و مشوقهای موفقیت را افزایش دهید.

روی دیگران حساب کنید!

همانطور که در بخش بایدها گفتیم، مشورت کردن یکی از الزامات اصلی قبل از اقدام برای ساخت یک اتاق فرار است. حرفی که اینجا و به عنوان یک “نباید” میزنیم آنرا نقض نمیکند. شما نباید بر اساس قول و حرف کسی اقدام کنید، بلکه باید بر اساس اقدامات آنها عمل کنید. اگر یک سازنده اتاق فرار به شما بگوید که خیابان الف بهترین محل برای احداث اتاق فرار است و در همان حین تمام اتاق فرارهای ساخته شده توسط خود او در خیابان ب واقع شده باشند شما چه تصمیمی میگیرید؟ مشورت کنید، با افراد زیادی صحبت کنید، اما تمام حرفهای همه را معیار انجام کار خود قرار ندهید. بلکه تمام اطلاعات ورودی را دریافت کرده، حلاجی کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای فعالیت اقتصادی و نام تجاری جدیدالاحداث خود بگیرید. برای شما در این مسیر آرزوی موفقیت میکنیم و از همه چیز مهمتر مثل همیشه امیدواریم خوش بگذره!

امتیاز به این مطلب
محمد حجازی

محمد حجازی

من یه نویسنده‌ام که به بازی علاقه وافری دارم و به همین سبب چندسالی میشه که در حیطه سناریو نویسی و طراحی روایت بازی مشغولم.

نظرات