اپ تایم‌فورفان رو

هزینه ساخت اتاق فرار تقریبا چقدر است؟

ساخت اتاق فرار فکریست که حداقل یک بار به سر تمام بازیکنان اتاق فرار زده است. هرچه تجربه بازی بیشتر میشود، این فکر در سر بازیکنان نیز پررنگ تر میشود و تعدادی از آنها این فکر را عملی هم میکنند. درست مثل هربار که زمان انتظار در مطب پزشک درون ذهنمان به بررسی میزان درآمد دکتر مشغول میشویم، بعد از اتمام بازی و فروکش هیجانی که تمام وجودمان را در بر گرفته، این مساله به ذهنمان خطور میکند. با یک تفاوت بزرگ که طراحی و ساخت و اجرای اتاق فرار خوش هم میگذرد! پس از مطب دکتر هم میتواند بهتر باشد! در این مطلب سعی میکنیم چالشهایی که ممکن است در مسیر ساخت یک اتاق فرار به وجود بیایند و از دید مخاطب عام پنهان بمانند را برای شما شرح دهیم. پس لطفا تا انتها ما را همراهی کنید.

درآمدزایی اتاق فرار

پیش از این و در یک مطلب مفصل و به صورت جداگانه میزان سوددهی اتاق فرار و عوامل آن را بررسی کرده بودیم که میتوانید آن را از اینجا بخوانید. اما به طور خلاصه موفقیت اقتصادی یک اتاق فرار به عواملی فراتر از ساخت و کیفیت آن مرتبط میشود. البته که چگونگی ساخت و اجرای دکور و منطقه و شاید حتی کیفیت مصالح استفاده شده نیز عوامل تعیین کننده ای باشند. چرا که در یک مدل اقتصادی مفصل تمام این عوامل جزو هزینه های اولیه به حساب می آیند و در نتیجه خروجی استنتاج شده از برنامه اقتصادی تاثیر مستقیم دارند. اما وقتی صحبت به سوددهی و موفقیت اقتصادی میرسد این عوامل هرچند هم تاثیر گذار باشند، تاثیرشان در برابر سایر مولفه های موفقیت اسکیپ روم ناچیز است.

راز ساخت اتاق فرار موفق، ساختن یک بازی خوب است

بازی خوب را میتوان از منظرهای مختلفی تحلیل کرد و مورد بررسی قرار داد. اما طبق آمارهای موجود و تجربه های سابق سایر بازیسازان میتوان قطع به یقین گفت که تمام بازیهایی که اصولی باشند موفقیت اقتصادی را تجربه خواهند کرد. اینکه این اصول چیست و از کجا آمده و میتوان آنها را کسب کرد هم مساله ی مفصلیست که وارد بحث بازیسازی یا گیم دیزاین میشود و از حوصله این مطلب خارج است. پس قبل از برداشتن هر قدمی برای ساخت اتاق فرار باید بدانیم که اگر بازی اصولی و خوبی نسازیم، احتمال شکستمان فراوان است. حتی اگر به سوددهی مناسب مقطعی دست یافتیم، باید در خاطر داشته باشیم که موفقیت اقتصادی برای یک ماه و یک سال نیست. پروژه موفق آن است که بتواند تا مدتها آهنگ سوددهی خود را حفظ کرده و آن را بهبود ببخشد. یا به قولی:

رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

هزینه های ساخت

مثل ساختن هر فضای معماری مانند خانه یا مغازه و از این قبیل فضاها، اتاق فرار نیز به همان میزان هزینه خواهد داشت، با چند تفاوت جزئی. مثلا فرض کنید شما یک فضای هفتاد متری در اختیار دارید. برای ساختن هر نوع فضای معماری با هر ماهیتی، در نهایت قرار است از همان چوب و سنگ و گچ موجود در بازار استفاده کنید که همان هزینه را برای شما در بر خواهد داشت. به این نکته هم توجه کنید که برای ساخت یک فضای رایج استاندارد (اتاق، حمام، آشپرخانه و…) معمولا ۷۵-۸۵ درصد هزینه صرف تهیه همین مصالح ساختمانی میشود.

اما برای اتاق فرار قضیه کمی متفاوت میشود. چرا که همیشه دکورها ماهیت رایج و استاندارد ندارند. شما در فضاهای اتاق فرار از جنگل و کلبه چوبی گرفته تا قصر و کاخهای بزرگ را میتوانید مشاهده کنید. ساختن چنین فضاهایی چند چالش را برای شما به وجود می آورد. با در نظر گرفتن اینکه به احتمال زیاد خود شخص شما پیمانکار ساخت نخواهید بود، ناچارید ساخت این فضا را برون سپاری کنید. چالش اول توضیح دقیق خواسته شما و درک کامل سازنده از ماهیت و شکل فضای مورد نیاز است. چالش دوم اجرای صحیح ایده شما و چالش سوم نیز تهیه بعضی مصالح نایاب در بازار. گاهی با توجه به موجودی بازار مجبور خواهید شد قید چند ایده را بزنید و گاهی نیز خلاقیت به کمکتان می آید و مصالح مورد نیاز را به نحوه دیگری میسازید!

چالشهای دیگر ساخت اتاق فرار

دو مساله دیگری که اینجا وجود خواهند داشت، یکی سیم کشی برق و دوربین است و دومی اکوستیک کردن فضا. حتما میدانید که تمام نورها و صداهای درون یک اتاق فرار از داخل یک مرکز کنترل کوچک به نام گیم مستری کنترل میشوند. شما معمولا داخل فضاهای مختلف یک اتاق فرار کلید و پریز خاصی نمیبینید، یا اگر هم ببینید کار نمیکنند و اگر هم کار کنند در راستای جلو بردن سناریو و فضاسازی بازی کنترل آنها به دست شما سپرده شده است. پس هزینه سیم کشی تمام فضها و قرار دادن تمام کلیدها در یک محل، و همچنین خرید و نصب دوربین مدار بسته و سیستمهای مرتبط با آن و دستگاههای پخش موسیقی و صدا نیز به هزینه های ساخت اتاق فرار شما اضافه میشوند.

علاوه بر این باید تمام در و دیوارهای اتاق فرار خود را با روشهای سنتی (نه خیلی مطمئن ولی کم هزینه تر) و یا اصولی (دقیق و بدون خلل اما گران) اکوستیک کنید. به این معنی که اجازه ندهید صدایی از درون اتاق فرار به بیرون منتقل شود. چرا که هنگام بازی صدای موزیک و فضا و حتی خود بازیکنان میتواند برای همسایه ها آزار دهنده باشد. شما وظیفه دارید طی مراحل ساخت اتاق فرار این مساله را با پرداخت هزینه لازم حل کنید.

بعد از گذشتن از چالشهای ساخت و البته پرداخت هزینه اضافی بابت هرکدام از آنها، نوبت به چالشهای دکوراسیون میرسد. احتمالا در این مرحله خودتان دست به کار خواهید شد و نیازمندیهای هر فضا را از بازار تهیه کرده و آنها را در محل مورد نظر استفاده خواهید کرد. به نظر ساده میرسد اما اینطور نیست. گاهی پیدا کردن یک المان به خصوص که برای اجرای صحیح بازی حیاتیست میتواند هفته ها طول بکشد. همه ما طی تجربه های سابق بازی کردنمان با المانهایی مواجه شده ایم که هرگز مثلشان را ندیده بودیم. شما هم احتمالا برای پرداخت بهتر دکور و تاثیر گذاری بیشتر سناریو در جهت ایجاد فضاسازی عمیق تر به چنین المانهایی نیاز پیدا خواهید کرد. فراموش نکنید:

زمان هزینه زیادی برای شما دارد

بازی سازی اصولی

در نهایت و برای تکمیل آنچه گفته شد، به حرف اول برمیگردیم. هدف اصلی شما از ساخت اتاق فرار به دست آوردن سود است و موفقیت اقتصادی یک اتاق فرار در گرو ساخت بازی اصولی است.

همانند تمام پیشه ها و مشاغل دیگر، پیشنهاد ما به شما این است که هرگز ساده انگاری نکنید و کار را به کاردان بسپارید. ایده های شما همه ارزشمند و خاص هستند، اما قبل از آستین بالا زدن برای اجرای آنها حتما با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید. دست کم با کسانی که تجربه ساخت یک یا چند اتاق فرار در کارنامه دارند گپ بزنید. پایین آوردن هزینه های ساخت یکی از راههای سوددهی بیشتر است، اما الزاما بهترین آنها نیست. شما با پرداخت هزینه مناسب به یک فرد یا تیم بازیساز میتوانید خیالتان را از داشتن یک بازی اصولی و با کیفیت در اتاق فرارتان تضمین کنید. میزان درآمد حاصله از تجربه بازیسازان شناخته شده در دراز مدت و آن هم به صورت چند برابر جبران خواهد شد.

تیم بازیسازی تایم فور فان با اتکا به دانش آکادمیک بازیسازی و تجربه فعالیت در راستای طراحی سرگرمی در صدد است تا با ارائه پکیج های بازی با کیفیت و درخور به عزیزان علاقمند به ورود به صنعت بازی و سرگرمی بستر همکاری با این مجموعه را فراهم کند.

شما هم میتوانید پکیج های آماده بازی که شامل طراحی کامل یک اتاق فرار و راهنمای اجرای فضای مربوط به آن است را از صفحه همکاری با ما تایم فور فان تهیه کنید. همچنین میتوانید با استفاده از پکیج های شخصی سازی شده، پرداخت و تکمیل ایده های خود را به تیم بازیسازی تایم فور فان بسپارید.

خوش بگذره!

5/5 - (1 امتیاز)
محمد حجازی

محمد حجازی

من یه نویسنده‌ام که به بازی علاقه وافری دارم و به همین سبب چندسالی میشه که در حیطه سناریو نویسی و طراحی روایت بازی مشغولم.

نظرات