اپ تایم‌فورفان رو

معما در اتاق فرار

رفتن به اولین اتاق فرار می تواند هیجان انگیز و البته کمی دلهره آور باشد. شما می دانید که با سرنخ هایی مواجه خواهید شد که باید برای حل معما از آنها استفاده کنید.

اما آیا می دانید با چه معماهایی مواجه خواهید شد و چگونه می توانید آنها را حل کنید؟

در این راهنما، هفت نوع معمای رایج در اتاق فرار که با آنها روبرو خواهید شد را به شما معرفی میکنیم. همچنین بعد از خواندن این مطلب و به کمک یک ترفند ساده، پیدا کردن سرنخهای حل معما در اتاق فرار برای شما آسان خواهد شد.

در اتاق فرار با چه معماهایی رو به رو خواهیم شد؟

۱- اعداد و متون

برای حل معماهای رایج اتاق فرار، نیازی به داشتن مدرک ریاضی یا انگلیسی ندارید، هرچند حتما از اعداد و کلمات برای حل معماها استفاده خواهید کرد.

– معماهای ریاضی ساده: این معماها معمولاً به مهارت های ریاضی زیادی نیاز ندارند، اما از شما می خواهند که اعداد را هوشمندانه کنار هم قرار دهید. آن معمای سودوکوی روی دیوار احتمالاً برای باز کردن قفل ورود به اتاق بعدی باید حل شود.

– معادلات: معماهای حاوی یک معادله ریاضی، گزینه بسیار خوبی برای پنهان کردن سرنخ ها و راه حل ها هستند. اگر علائم یا نمادهای ریاضی را در اتاق مشاهده کردید، به احتمال زیاد مجبور خواهید بود آنها را کنار هم قرار دهید. اعداد و علامتهایی که به نظر جا مانده اند را یادداشت کنید. احتمالاً باید جای خالی را با آنها پر کنید!

– جدول کلمات متقاطع و حروف گمشده: وقتی باید کلمه مناسب را برای کامل کردن سرنخ پیدا کنید، یک لایه دشواری به معما اضافه میشود. اگر به نظر رسید کلمه ای از شعر گم شده است، یا با حروف درهم ریخته مواجه شدید که املای درستی ندارند، کمی عمیق تر نگاه کنید.

۲- معما های فیزیکی

معماهای فیزیکی در اتاق های فرار رایج هستند. با این حال غالبا شما مجبور به انجام کارهای فیزیکی بسیار سخت مثل جا به جا کردن اجسام سنگین نخواهید بود.

– باز کردن گره: کلید درب اتاق بعدی میتواند توسط گره گیج کننده ای به دیوار بسته شده باشد. اگر بتوانید این گره را باز کنید، می‌توانید در یک لحظه به اتاق بعدی بروید.

جابجایی اجسام بزرگ: مهم است که قبل از تلاش کردن برای جابجایی کمد، دستورالعمل‌های اولیه گیم مستر را به یاد بیاورید. به احتمال زیاد ممکن است ضرر زیادی به دکور اتاق بزنید! با این حال، اگر از قبل به شما چراغ سبز نشان داده شده است و یک کابینت بزرگ و مشکوک می بینید، اعضای تیم را دور هم جمع کنید و آن را منتقل کنید!

– جابجایی اجسام کوچک: گاهی اشیا با توجه به شکل و یا جنسی که دارند در زوایای خاصی با توجه به نور و سایه میتوانند اشکال خاصی به وجود بیاورند. قرار دادن یک آینه و تاباندن نور به یک شیئ خاص، کامل کردن یک طرح ناقص روی دیوار با برگه ای که در دست دارید در یک زاویه خاص و…

۳- معما های نور و صدا

ممکن است خلاقیت بازیساز در طراحی معما با استفاده از نور و صدا و قرار دادن آن به شکلی ماهرانه در جریان بازی شما را شگفت زده کند!

– با دقت به صدای پس زمینه گوش کنید: سر و صدای محیط اطراف شما می تواند سرنخ های مهمی به شما بدهد! از طریق بوق یا ضربه زدن، کلمات زمزمه شده و نویزها و یا حتی جهتی که از آن صدا می آید. شاید یک کد مورس باشد!

– به نور توجه کنید: بازیکنان حرفه ای تر اتاق فرار میدانند که نور هدایتگر آنهاست. معمولا زمانی که بازیکنان کار اشتباهی انجام دهند گیم مستر نور محیط را قطع میکند. همچنین برای جلب توجه آنها به محل معما، ممکن است نور را روی یک قسمت خاص متمرکز کند. بهتر است توجه خود را به همان منطقه معطوف کنید.

– با دقت به اشعار و متنها گوش دهید: اگر صدایی پخش شد و در آن کسی در حال حرف زدن یا خواندن یک شعر بود با دقت به آن گوش کنید. این یک راه بسیار آسان برای پنهان کردن سرنخ ها است، و به همین دلیل است که بسیاری از معماهای رایج در اتاق فرار از آن استفاده می کنند.

۴- پیدا کردن اشیا

به ندرت پیش می‌آید که به محض اینکه وارد اتاقی می‌شوید، سرنخها را مقابل چشم خود پیدا کنید. معمولا قبل از حل کردن یک معما باید سرنخ های لازم برای حل آن را پیدا کنید.

– به کتاب ها نگاه کنید: پنهان شدن داخل کتاب که از طریق ایجاد یک سوراخ داخل یک کتاب بزرگ انجام می‌شود، یکی از محبوب‌ترین راه‌های پنهان کردن سرنخها در اتاق فرار است. آیا یک کتابخانه در گوشه ای وجود دارد؟ یکی از اعضای تیم را موظف کنید تمام آنها را باز کند.

– هیچ کشویی را بسته نگذارید: در یک اتاق فرار، نگاه کردن داخل کشوها و کابینت ها نباید فقط به این معنی باشد که یک بار داخل آنها را سریع نگاه کنید. به خوبی داخل و دیواره های آنها را نیز بررسی کنید، بعد از چک کردن درها را کمی باز بگذارید تا بتوانید آنچه را که قبلاً نگاه کرده اید به خاطر بسپارید.

– بعد از یافتن سرنخ اول متوقف نشوید: اگر با باز کردن یک کشو سرنخ اول را به دست آوردید وقت خود را با بررسی کردن آن تلف نکنید. مخصوصا اگر شکل و ظاهر سرنخ به دست آمده برای شما ناشناخته باشد. این احتمال وجود دارد که سرنخهای بیشتری در اتاق برای حل آن معما پنهان شده باشند.

۵- طراحی بصری

همیشه طراحی اتاق فقط برای ایجاد اتمسفر و پیش بردن سناریو نیست؛ معماهای رایج اتاق فرار تقریبا همیشه در طراحی اتاق گنجانده می شوند.

– به قرنیزها و لبه ها دقت کنید: آیا طرح مشکوکی از خط تیره و نقطه در پایین یکی از دیوارها وجود دارد؟ آیا شمع ها به شکل ناهماهنگی سوخته اند؟ آیا لامپها با طرح و یا ریتم خاصی روشن شده اند؟

– به تصاویری که به دیوار آویزان شده اند دقت کنید: البته ممکن است در نگاه اول فقط یک عکس خانوادگی یا یک تابلوی معمولی به نظر برسد. اما ممکن است یک چیز غیر عادی وجود داشته باشد که به شما اطلاعاتی بدهد، خواه یک جواب صریح برای حل معما باشد و یا فقط یک سرنخ برای یافتن آن جواب.

– به المانهای خارج از اتمسفر دقت کنید: برای مثال، اگر سناریو اتاق فرار در مورد یک کلبه چوبی خارج از شهر باشد، وجود تابلوها و یا لوازم تزئینی گران قیمت در آن فضا کمی عجیب به نظر میرسد. بهتر است به این المانها دقت کنید، ممکن است پیغامی برای شما داشته باشند.

۶- معما های منطقی

معمولا برای حل معماهای رایج اتاق فرار، بیشتر به منطق نیاز دارید تا دانش.

– به مضامین تکراری توجه کنید: آیا قفسه کتاب دارای شش نسخه از یک کتاب است، در حالی که بقیه کتاب ها منحصر به فرد هستند؟ وقتی چیزی در حال تکرار است، احتمالاً اهمیت دارد.

– به پاسخ واضح بسنده نکنید: هنگامی که در تلاش برای حل یک معما هستید، احتمالاً پاسخ آن بسیار واضح نیست. از هم تیمیهای خود نظراتی بخواهید که ممکن است به آن فکر نکرده باشید. موضوع سناریو بازی را در نظر بگیرید. هر کاری که انجام می دهید، فقط مطمئن شوید که ذهن خود را محدود نمیکنید.

– به نمادهای مرموز توجه کنید: برای حل کردن معماهای رایج اتاق فرار، لازم نیست تمای نمادها و معانی آنها را بشناسید. در عوض، فقط از آنها به عنوان سرنخ هایی که به شما داده می شود استفاده کنید. سعی کنید این نماد را با نماد دیگری که در اتاق پیدا می کنید مطابقت دهید یا فقط بر اساس شکل ظاهری یک نماد به معنای آن فکر کنید.

۷- معماهای ترکیبی

معماهای رایج اتاق فرار تنها به یک نوع معما متکی نیستند. معمولاً باید آنها را ترکیب کنید!

این انواع مختلف معما را در خط مقدم ذهن خود نگه دارید. وقتی انواع معما‌ها را می‌شناسید، هنگام مواجه با یک معمای ترکیبی راحت‌تر می‌توانید همه آن‌ها را کنار هم قرار دهید.

از امتحان کردن چندین گزینه نترسید. شاید تصویری که به آن نگاه می کنید یک کد مخفی در آن پنهان شده باشد یا معمایی که فکر می کنید معادله است در واقع یک معمای منطقی باشد. انعطاف پذیر ماندن بخش مهمی از توانایی حل معما در اتاق فرار است.

ممکن است مجبور شوید بیش از دو نوع معما را باهم ترکیب کنید. اگر برای پیدا کردن یک سرنخ قبلاً از طراحی بصری و اشیاء پنهان استفاده کرده باشید، لزوماً به این معنی نیست که شما به راه حل رسیده اید. به امتحان کردن استراتژی های بیشتر برای یافتن سرنخهای دیگر ادامه دهید.

چگونه معماهای رایج اتاق فرار را پیدا کنم؟

با هوشیاری و دقت بصری بالا و تلاش مداوم، می‌توانید معما‌های رایج اتاق فرار را پیدا کرده و حل کنید. اگر برای یافتن راه حل یک معما دچار مشکل شده اید، به یاد داشته باشید که اعضای مختلف تیم اغلب دیدگاه های متفاوتی دارند. گاهی اوقات این به معنای واقعی کلمه است – یک هم تیمی کوتاه قد ممکن است بتواند چیزی را ببیند که دیگران نمی توانند ببینند!

زیبایی حضور در کنار اعضای خانواده و دوستان در اتاق فرار همین است که هر کدام می توانید دانش و ایده های خود را روی میز بریزید. با اینکه همه یک اتاق را برای یافتن معما و سرنخ جستجو میکنید، اما ممکن است دیدگاههای کاملا متفاوتی داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما این است که قبل از شروع جستجو برای سرنخها، سراغ قفل بروید و نوع قفل را تشخیص دهید. بسته به نوع قفلی که پیش روی شماست میتوانید به راحتی متوجه شوید که باید به دنبال چه نوع سرنخهایی باشید و معمای شما در کدام دسته از معماهای این مطلب قرار میگیرد.

پیشتر در یک مطلب مفصل در مورد انواع قفل در اتاق فرار صحبت کرده بودیم که میتوانید آن را از اینجا بخوانید. خوش بگذره!

3/5 - (1 امتیاز)
محمد حجازی

محمد حجازی

من یه نویسنده‌ام که به بازی علاقه وافری دارم و به همین سبب چندسالی میشه که در حیطه سناریو نویسی و طراحی روایت بازی مشغولم.

نظرات