اپ تایم‌فورفان رو

طراحی اتاق فرار سخت‌تر است یا طراحی برد گیم؟

طراحی بازی‌ یک فرآیند پیچیده و چند مرحله‌ای‎ست که نیازمند مهارت‌های متنوع و همکاری افراد متعددی‎ست. طراحان بازی (Game Designers) نقش محوری در این فرآیند دارند و مسئولیت طراحی مفهوم و مکانیک‌های بازی را برعهده دارند.

فرآیند طراحی یک بازی معمولاً با مرحله مفهوم‌سازی شروع می‌شود. طراحان بازی باید ایده اولیه بازی را توسعه دهند و مفاهیم کلیدی مانند داستان، شخصیت‌ها و محیط بازی را تعیین کنند. سپس مکانیک‌های بازی مانند سیستم مبارزه، حرکت شخصیت‌ها، پاداش‌ها و غیره طراحی می‌شود. البته طبق اینکه طراح، بازی را در چه بستری خلق می‎کند پروسه طراحی کاملا متفاوت خواهد بود؛ هر چند که برخی پایه‎ها در همه بسترها ثابت هستند. برای ایجاد ذهنیت بهتر، مراحل طراحی بردگیم و اتاق‎فرار که دو بستر متفاوت‎اند را مورد بررسی قرار می‎دهیم.

مراحل “پیش فرض” طراحی یک بردگیم معمولاً شامل موارد زیر است:

– تعیین نیازها و اهداف کلی بردگیم: باید مشخص شود که بردگیم قرار است برای چه منظوری طراحی شود و چه نیازها و اهدافی دارد.

– طراحی ساختار و معماری کلی بردگیم: تعیین اجزای اصلی بردگیم و روابط بین آن‌ها. مثلاً تعیین ورودی‌ها، ماژول‌های پردازش، خروجی‌ها و غیره.

– انتخاب الگوریتم‌ها و مدل‌های مناسب: با توجه به نوع مسأله و داده‌ها، الگوریتم‌ها و مدل‌های یادگیری، ماشین مناسب انتخاب می‌شود.

– جمع‌آوری، پیش‌پردازش و آماده‌سازی داده: داده‌های مورد نیاز جمع‌آوری و برای استفاده در مدل‌های یادگیری ماشین آماده می‌شوند.

– آموزش و اعتبارسنجی مدل: مدل‌ها و الگوریتم‌های انتخاب شده با استفاده از داده‌های آموزشی، آموزش داده می‌شوند و عملکرد آن‌ها ارزیابی می‌شود.

– ادغام اجزا و پیاده‌سازی نهایی بردگیم: مدل‌ها و ماژول‌های مختلف در کنار هم قرار گرفته و بردگیم نهایی پیاده‌سازی می‌شود.

– آزمون و ارزیابی بردگیم: عملکرد کلی بردگیم در محیط واقعی مورد آزمون و ارزیابی قرار می‌گیرد.

– بهینه‌سازی و بهبود بردگیم: با توجه به نتایج آزمون‌ها، بردگیم بهینه‌سازی و تکمیل می‌شود.

البته این مراحل ممکن است با توجه به نوع بردگیم و رویکرد طراحی تغییراتی داشته باشد.

و اما مراحل پیش‎فرض طراحی یک اتاق‎فرار معمولاً به شرح زیر است:

– تعیین مفهوم و داستان اتاق‎فرار: داستان و مفهوم کلی اتاق‎فرار باید مشخص شود تا طراحی متناسب با آن انجام گیرد.

– طراحی نقشه کلی اتاق: نقشه‌برداری فضا و تعیین ابعاد، تعداد اتاق‌ها و ارتباط بین آن‌ها.

– طراحی جزئیات و معماها: طراحی معماها، چالش‌ها و راه حل‌های مورد نیاز برای فرار از اتاق.

– انتخاب دکوراسیون، مبلمان و تجهیزات: انتخاب عناصر دکوری و تجهیزات متناسب با مفهوم و داستان اتاق‎فرار.

– تامین مصالح و ساخت: خرید مصالح، ابزار و تجهیزات لازم و ساخت فیزیکی اتاق.

– نصب تجهیزات الکترونیکی و برق: نصب سیستم‌های الکترونیکی مثل دوربین‌ها، حسگرها و سیستم‌های کنترلی.

– تست و اصلاح اتاق: تست کامل اتاق توسط افراد مجرب و اصلاح نواقص و مشکلات احتمالی.

– طراحی بازاریابی و تبلیغات: طراحی راهکارهای بازاریابی و تبلیغات برای معرفی اتاق‎فرار.

البته جزئیات این مراحل بسته به نوع و اندازه اتاق‎فرار متفاوت خواهد بود.

طراحی اتاق‎فرار و طراحی بردگیم هر دو نیازمند خلاقیت، نوآوری و مهارت هستند اما تفاوت‌های مهمی نیز با یکدیگر دارند:

شباهت‌ها:

– هر دو نیازمند طراحی مراحل و چالش‌های منطقی و جذاب هستند.

– نیاز به پنهان‌سازی راه‎حل‌ها و ایجاد حس کشف وجود دارد.

– بازخورد بازیکنان و آزمون و خطا مهم است.

تفاوت‌ها:

– اتاق‎فرار محدودیت زمانی دارد در حالی که بردگیم معمولاً ندارد.

– اتاق‎فرار فضای فیزیکی دارد در حالی که بردگیم ندارد.

– طراحی اتاق‎فرار نیاز به طراحی و ذهنیت سه بعدی دارد اما بردگیم دوبعدی‎ست.

– در اتاق‎فرار افراد واقعی شرکت می‌کنند اما بردگیم شخصیت‌های مجازی دارد.

– تعداد محدودی بازیکن، یک اتاق‎فرار را تجربه می‎کنند، در حالی که یک بردگیم می‌تواند تعداد نامحدودی بازیکن داشته باشد که آن را تجربه کنند.

– گیم‌پلی بردگیم می‌تواند غیرخطی و شاخه‌ای باشد اما اتاق‎فرار خطی و مستقیم است.

– در بردگیم امکان ذخیره بازی وجود دارد اما اتاق‎فرار یک‎بار مصرف است. .

– طراحی گیم‌پلی بردگیم انعطاف‌پذیرتر است در حالی که اتاق‎فرار محدودیت‌های فیزیکی دارد.

– بردگیم به صورت تک‌نفره یا چندنفره قابل بازی‎ست اما اتاق‎فرار به صورت گروهی بازی می‌شود.

– در اتاق‎فرار بازیکنان واقعی هستند اما در بردگیم از شخصیت‌های مجازی استفاده می‌شود.

– گیم‌پلی اتاق‎فرار بیشتر بر ماجراجویی تأکید دارد؛ در حالی که بردگیم می‌تواند انواع ژانرها را داشته باشد.

– در بردگیم‎ها عنصر رقابت بین بازیکنان وجود دارد؛ در حالی که اتاق های فرار،

عمدتا تیمی یا کوآپ هستند.

– اتاق‎فرار عمدتا یک‎بار مصرف است در حالی که بردگیم را می‌توان بارها بازی کرد.

با وجود تفاوت‌ها، هر دو نیازمند خلاقیت و مهارت بالایی در طراحی هستند تا تجربه‌ای لذت‌بخش برای کاربران ایجاد کنند.

امتیاز به این مطلب
مهدی فرزام

مهدی فرزام

لاجرم مست و طربناک و قوی بنیادم :)

نظرات