اپ تایمفورفان رو
طراحی بازی یک فرآیند پیچیده و چند مرحلهایست که نیازمند مهارتهای متنوع و همکاری افراد متعددیست. طراحان بازی (Game Designers) نقش محوری در این فرآیند دارند و مسئولیت طراحی مفهوم و مکانیکهای بازی را برعهده دارند.
فرآیند طراحی یک بازی معمولاً با مرحله مفهومسازی شروع میشود. طراحان بازی باید ایده اولیه بازی را توسعه دهند و مفاهیم کلیدی مانند داستان، شخصیتها و محیط بازی را تعیین کنند. سپس مکانیکهای بازی مانند سیستم مبارزه، حرکت شخصیتها، پاداشها و غیره طراحی میشود. البته طبق اینکه طراح، بازی را در چه بستری خلق میکند پروسه طراحی کاملا متفاوت خواهد بود؛ هر چند که برخی پایهها در همه بسترها ثابت هستند. برای ایجاد ذهنیت بهتر، مراحل طراحی بردگیم و اتاقفرار که دو بستر متفاوتاند را مورد بررسی قرار میدهیم.
مراحل “پیش فرض” طراحی یک بردگیم معمولاً شامل موارد زیر است:
– تعیین نیازها و اهداف کلی بردگیم: باید مشخص شود که بردگیم قرار است برای چه منظوری طراحی شود و چه نیازها و اهدافی دارد.
– طراحی ساختار و معماری کلی بردگیم: تعیین اجزای اصلی بردگیم و روابط بین آنها. مثلاً تعیین ورودیها، ماژولهای پردازش، خروجیها و غیره.
– انتخاب الگوریتمها و مدلهای مناسب: با توجه به نوع مسأله و دادهها، الگوریتمها و مدلهای یادگیری، ماشین مناسب انتخاب میشود.
– جمعآوری، پیشپردازش و آمادهسازی داده: دادههای مورد نیاز جمعآوری و برای استفاده در مدلهای یادگیری ماشین آماده میشوند.
– آموزش و اعتبارسنجی مدل: مدلها و الگوریتمهای انتخاب شده با استفاده از دادههای آموزشی، آموزش داده میشوند و عملکرد آنها ارزیابی میشود.
– ادغام اجزا و پیادهسازی نهایی بردگیم: مدلها و ماژولهای مختلف در کنار هم قرار گرفته و بردگیم نهایی پیادهسازی میشود.
– آزمون و ارزیابی بردگیم: عملکرد کلی بردگیم در محیط واقعی مورد آزمون و ارزیابی قرار میگیرد.
– بهینهسازی و بهبود بردگیم: با توجه به نتایج آزمونها، بردگیم بهینهسازی و تکمیل میشود.
البته این مراحل ممکن است با توجه به نوع بردگیم و رویکرد طراحی تغییراتی داشته باشد.
و اما مراحل پیشفرض طراحی یک اتاقفرار معمولاً به شرح زیر است:
– تعیین مفهوم و داستان اتاقفرار: داستان و مفهوم کلی اتاقفرار باید مشخص شود تا طراحی متناسب با آن انجام گیرد.
– طراحی نقشه کلی اتاق: نقشهبرداری فضا و تعیین ابعاد، تعداد اتاقها و ارتباط بین آنها.
– طراحی جزئیات و معماها: طراحی معماها، چالشها و راه حلهای مورد نیاز برای فرار از اتاق.
– انتخاب دکوراسیون، مبلمان و تجهیزات: انتخاب عناصر دکوری و تجهیزات متناسب با مفهوم و داستان اتاقفرار.
– تامین مصالح و ساخت: خرید مصالح، ابزار و تجهیزات لازم و ساخت فیزیکی اتاق.
– نصب تجهیزات الکترونیکی و برق: نصب سیستمهای الکترونیکی مثل دوربینها، حسگرها و سیستمهای کنترلی.
– تست و اصلاح اتاق: تست کامل اتاق توسط افراد مجرب و اصلاح نواقص و مشکلات احتمالی.
– طراحی بازاریابی و تبلیغات: طراحی راهکارهای بازاریابی و تبلیغات برای معرفی اتاقفرار.
البته جزئیات این مراحل بسته به نوع و اندازه اتاقفرار متفاوت خواهد بود.
طراحی اتاقفرار و طراحی بردگیم هر دو نیازمند خلاقیت، نوآوری و مهارت هستند اما تفاوتهای مهمی نیز با یکدیگر دارند:
دسترسی سریع
– هر دو نیازمند طراحی مراحل و چالشهای منطقی و جذاب هستند.
– نیاز به پنهانسازی راهحلها و ایجاد حس کشف وجود دارد.
– بازخورد بازیکنان و آزمون و خطا مهم است.
– اتاقفرار محدودیت زمانی دارد در حالی که بردگیم معمولاً ندارد.
– اتاقفرار فضای فیزیکی دارد در حالی که بردگیم ندارد.
– طراحی اتاقفرار نیاز به طراحی و ذهنیت سه بعدی دارد اما بردگیم دوبعدیست.
– در اتاقفرار افراد واقعی شرکت میکنند اما بردگیم شخصیتهای مجازی دارد.
– تعداد محدودی بازیکن، یک اتاقفرار را تجربه میکنند، در حالی که یک بردگیم میتواند تعداد نامحدودی بازیکن داشته باشد که آن را تجربه کنند.
– گیمپلی بردگیم میتواند غیرخطی و شاخهای باشد اما اتاقفرار خطی و مستقیم است.
– در بردگیم امکان ذخیره بازی وجود دارد اما اتاقفرار یکبار مصرف است. .
– طراحی گیمپلی بردگیم انعطافپذیرتر است در حالی که اتاقفرار محدودیتهای فیزیکی دارد.
– بردگیم به صورت تکنفره یا چندنفره قابل بازیست اما اتاقفرار به صورت گروهی بازی میشود.
– در اتاقفرار بازیکنان واقعی هستند اما در بردگیم از شخصیتهای مجازی استفاده میشود.
– گیمپلی اتاقفرار بیشتر بر ماجراجویی تأکید دارد؛ در حالی که بردگیم میتواند انواع ژانرها را داشته باشد.
– در بردگیمها عنصر رقابت بین بازیکنان وجود دارد؛ در حالی که اتاق های فرار،
عمدتا تیمی یا کوآپ هستند.
– اتاقفرار عمدتا یکبار مصرف است در حالی که بردگیم را میتوان بارها بازی کرد.
با وجود تفاوتها، هر دو نیازمند خلاقیت و مهارت بالایی در طراحی هستند تا تجربهای لذتبخش برای کاربران ایجاد کنند.
مهدی فرزام
لاجرم مست و طربناک و قوی بنیادم :)
نظرات