اپ تایم‌فورفان رو

ضرورت شناخت منابع علمی بازیسازی (قسمت اول)

آشنایی با منابع علمی بازی‌سازی برای علاقه‌مندان و فعالان این حوزه بسیار مهم است. مطالعه منابع علمی بازی‌سازی بستر مناسبی برای رشد و توسعه این حوزه فراهم می‌آورد.

 مطالعه کتب، مقالات و پژوهش‌های علمی بازی‌سازی به درک بهتر اصول، الگوها و فرایند طراحی بازی کمک می‌کند. از طرفی مطالعه آثار و تجربیات بازی‌سازان پیشرو و پیشگام بسیار الهام‌بخش است.

آشنایی با علوم مرتبط مثل روان‌شناسی بازی، هوش مصنوعی، نظریه‌های یادگیری و طراحی تعامل، لازمه بازی‌سازی‎ست.

 دانستن روند تحول و تاریخچه بازی‌ها به شناخت بهتر این رسانه کمک می‌کند.

منابع علمی ایده‌های نوآورانه برای طراحی مکانیک‌ها و داینامیک‌های جدید بازی ارائه می‌دهند.

 این مطالعات روش‌هایی برای ارزیابی و تحلیل بازی‌ها ارائه می‌کنند.

از این رو با چند کتاب معتبر در بستر بازی‎سازی آشنا می‎شویم:

۱- قواعد بازی “Rules of Play”

کتاب Rules of Play یکی از مراجع کلاسیک و محبوب در حوزه طراحی بازی‎ست که توسط کیتی سالن، اریک زیمرمن و کریس کرافورد در سال ۲۰۰۳ میلادی منتشر شده است.

چند نکته درباره این کتاب:

– این کتاب به بررسی اصول، الگوها و فرایند طراحی بازی از منظری علمی می‌پردازد.

– ساختار کتاب بر مبنای “MDA Framework” است: Mechanics، Dynamics، Aesthetics.

–  Mechanics:  مکانیک‎ها به قوانین، اجزا و سیستم‌های بازی اشاره دارد.

– Dynamics: داینامیک‎ها به تعامل بازیکن با مکانیک‎های موجود در بازی و تجربه پویای بازیکنان اطلاق می‌شود.

– Aesthetics: زیبایی شناسی بعد احساسی و عاطفی‌ایست که بازی در بازیکن القا می‌کند.

– نکته کلیدی کتاب، لزوم تناسب بین این سه عنصر است.

– این کتاب برای دانشجویان و طراحان بازی بسیار مفید است.

۲- اصول طراحی بازی “Fundamentals of game design”

کتاب Fundamentals of Game Design تالیف ارنست آدامز یکی از منابع آموزشی معتبر در زمینه طراحی بازی‎ست. خلاصه‌ای از این کتاب به شرح زیر می‌باشد:

–  فصل اول، مفاهیم اولیه طراحی بازی مثل گیم‌پلی، مکانیک، تعامل و تجربه کاربری تشریح شده است.

– فصل دوم به بررسی المان‌ها و تکنیک‌های طراحی بازی مانند قاعده‌گذاری، بالانس، پیشرفت بازیکن و طراحی سطوح می‌پردازد.

– فصل سوم دربارهٔ عناصر هنری و داستانی در طراحی بازی‎ست؛ مثل داستان‌گویی، شخصیت‌پردازی و موسیقی.

– فصل چهارم به فرایند تولید بازی و مراحل آن، مانند پیش تولید، تولید و پس از تولید می‌پردازد.

– فصل پنجم مباحثی درباره طراحی مراحل و محیط‌های بازی دارد.

– فصل‌های بعدی به طراحی انواع ژانرهای بازی مثل تیراندازی، استراتژی و… اختصاص دارند.

– فصل آخر به موضوعاتی مثل کار گروهی و مدیریت پروژه می‌پردازد.

در مجموع، این کتاب به عنوان یک درسنامه مقدماتی طراحی بازی شناخته می‌شود و برای مبتدیان مفید است.

دو کتاب ذکر شده متاسفانه به زبان فارسی ترجمه نشده‎اند اما این امر از اهمیت مطالعه این منبع نمی‎کاهد و برای هر بازیسازی مطالعه این دو اثر از اوجب واجبات است.

دریافت منابع:

Fundamentals of game design

Rules of Play

امتیاز به این مطلب
مهدی فرزام

مهدی فرزام

لاجرم مست و طربناک و قوی بنیادم :)

نظرات