ایجاد گیمپلی غیرخطی برای اتاقفرار نیاز به برنامهریزی و طراحی دقیق دارد تا اطمینان حاصل شود که در حالی که بازیکنان در انتخاب مسیر خود آزادی دارند، بازی منسجم و جذاب باقی میماند.
در این مقاله مراحل و ملاحظات اساسی برای ایجاد یک ساختار گیمپلی غیر خطی برای اتاقفرار شما آورده شده است:
دسترسی سریع
به جای طراحی بازی در یک توالی خطی، پازلهای خود را طوری ساختار دهید که بتوان روی چند تا به طور همزمان کار کرد. مناطق مختلف بازی را به کار بگیرید تا معماهای جداگانه داشته باشید که میتوانند به هر ترتیبی حل شوند.
پازلهایی طراحی کنید که در عین مستقل بودن، دارای اتصالات متقابل باشند. حل یک پازل ممکن است سرنخ یا موردی را ارائه دهد که فوراً ضروری نیست اما بعداً حیاتی میشود.
برای هر منطقه پازل مستقل و سطوح مختلف دشواری را در نظر بگیرید. بازیکنان میتوانند بر اساس اعتماد به نفس و سطح مهارت خود انتخاب کنند که کدام پازل را ابتدا حل کنند. قوس های سختی مانند skill plateau یا قوس سختی دندان ارهای مناسب بازیهای غیر خطی هستند .
به جای داشتن یک هدف واحد، مانند یافتن کلید خروج، میتوانید چندین هدف(به عنوان مثال، غیرفعال کردن یک بمب، یافتن گنج، نجات یک گروگان) داشته باشید که به هر ترتیبی میتوان آنها را تکمیل کرد.
سیستم راهنمایی تطبیقی: یک سیستم راهنمایی ایجاد کنید که بتواند بر اساس پیشرفت بازیکن در هر قسمت از بازی وی را راهنمایی کند. مهم است که بازیکنان در هیچ نقطهای احساس گیر کردن یا سردرگمی نکنند زیرا این میتواند لذت یک بازی غیر خطی را از بین ببرد .
ارزش تکرار: گیمپلی غیرخطی میتواند ارزش تکرار را افزایش دهد زیرا بازیکنان ممکن است پازلهای مختلفی را در تجربههای بعدی یا در یک توالی متفاوت تجربه کنند که هر بار تجربه کمی متفاوت را به همراه خواهد داشت.
ادغام داستان: داستان باید توانایی بازیکنان برای حرکت آزادانه و تأثیرگذاری بر محیط را در خود جای دهد. عناصر روایی را میتوان در سراسر اتاق پراکنده کرد و به داستان اجازه داد تا بدون از دست دادن انسجام، در ترتیبات مختلف گسترش پیدا کند.
موضوع ثابت: همه پازلها و راه حلهای آنها باید در موضوع کلی اتاقفرار قرار گیرند. این یک رشته یکپارچه ایجاد میکند که تجربه را منسجم نگه میدارد، حتی زمانی که گیمپلی بازی غیرخطیست.
انعطافپذیری در راهحلها: تا حد امکان، راههای متعددی را برای حل یک معما در نظر بگیرید، زیرا این کار میتواند به عمق و سبکهای تفکر مختلف بپردازد.
ردیابی پیشرفت: مکانیزمی را برای بازیکنان در نظر بگیرید تا پیشرفت خود را ردیابی کنند، مانند یک نشانگر بصری اهداف تکمیل شده. این میتواند به هدایت بازیکنان کمک کند و حس موفقیت را در حین پیشرفت در بازی ایجاد کند.
پیچیدگی متوازن: اطمینان حاصل کنید که هیچ پازلی به دلیل پیچیدگی آن به مشکل تبدیل نمیشود. تعادل کلیدیست به طوری که انتخاب پازلی که باید بعداً به آن بپردازید، به جای اینکه توسط طراحی تجویز شود، معنادار باشد.
آزمایش: اتاقفرار خود را با گروههای مختلف آزمایش کنید تا نحوه برخورد آنها با فرمت غیرخطی را مشاهده کنید. از بازخورد برای ایجاد تنظیمات لازم در جریان، دشواری و وضوح پازلها استفاده کنید.
گیمپلی غیرخطی در اتاقفرار با توانمندسازی بازیکنان برای انتخاب مسیر و رویکردشان برای حل چالشهای اتاق، کیفیت تجربه کلی را افزایش میدهد. این رویکرد همچنین میتواند جنبه چالش برانگیز بازی را افزایش دهد، زیرا بازیکنان باید خود را از طریق پازلهای ارائه شده هدایت کنند.
مهدی فرزام
لاجرم مست و طربناک و قوی بنیادم :)
نظرات