اپ تایم‌فورفان رو

مکس پین ، شطرنج و اتاق فرار؛ قاعده یکی است

اصول طراحی بازی خوب تا حد زیادی یک ثابت جهانی‎ست اما نحوه به کارگیری آنها به طور خاص، بسته به نوع بازی، پلتفرم، ژانر و اهداف سازنده بازی می‎تواند بسیار متفاوت باشد.

برخی از اصول طراحی بازی سطح بالا که به طور گسترده اعمال می‎شوند و در طراحی هر بازی شما باید آن‎هارا رعایت کنید:

– ارائه گیم‎پلی جذاب: تعامل و مکانیک باید ذاتاً قانع‎کننده و پاداش‎دهنده برای بازیکنان باشد. فرقی هم ندارد بازیکن درگیر بازی در چه پلتفرمی باشد؛ بازی باید هدفمند باشد و بازیکن برای هدفی تلاش کند؛ تفاوت‎ها در مدل اهداف و مسیر رسیدن به اهداف به وجود می‎آید.

اهداف/قوانین واضح: بازیکنان باید اهداف خود و قوانین حاکم بر مکانیک‎ها و سیستم‎های گیم‎پلی را درک کنند. فرقی ندارد پلتفرم چه باشد، یعنی شما اگر اتاق‎فرار بخواهید بسازید یا بردگیم یا ویدیوگیم فرقی ندارد باید چارچوب قوانین خاص بازی خودتان را طراحی کنید و از طریقی به بازیکن منتقل کنید.

بهبود تسلط/یادگیری: بازیکنان باید بتوانند مهارت‎های خود را از طریق تمرین بهبود بخشند و در طول زمان به احساس تسلط برسند. کسب تجربه در هر بازی موجب بهبود مهارت بازیکن می‎شود، شما نمی‎توانید بازی‎ای طراحی کنید که خلاف این قاعده رفتار کند.

ارائه بازخورد به بازیکن: بازیکنان برای درگیر ماندن به بازخورد واضح در مورد پیشرفت، امتیازات، وضعیت و غیره نیاز دارند.

با این حال، بر اساس عوامل مختلف، روش‌های متفاوتی در اصول طراحی بازی وجود دارند اما نقاط توجهی که بایستی بررسی شوند و بازی بر اساس آنها طراحی شود، بعضا درگیر پلتفرم نیستند؛ برخی از این فاکتورهای قابل توجه را بررسی می‎کنیم:

۱ – کنوانسیون‎های ژانر انتخاب شده برای بازی

۲-  قابلیت‎های پلتفرم هدف و روش‎های ورودی

۳ – بررسی جامعه هدف، مخاطب و جمعیت مورد نظر

۴-  تک‎نفره یا چندنفره بودن فرآیند بازی

۵-  محدوده و طول بازی

۶-  تمرکز جدی بر سرگرمی

۷ – ارزش بودجه و تولید

۸-  دید خلاقانه توسعه‎دهندگان

بنابراین، اصول سطح بالا معمولاً به طور جهانی اعمال می‎شوند، اما نگاه بازی‎سازانه فرای پلتفرم بازی‎ست و نقاط توجه طراحان عمدتا یکسان است و خلاقیت در بحث مدل اجرا صورت می‎گیرد.

امتیاز به این مطلب
مهدی فرزام

مهدی فرزام

لاجرم مست و طربناک و قوی بنیادم :)

نظرات