اپ تایم‌فورفان رو

آموزش کامل و نکات بازی Stray + ترفندها

Stray یک بازی ماجراجویی محصول سال ۲۰۲۲ است که توسط BlueTwelve Studio توسعه یافته و توسط Annapurna Interactive منتشر شده است.  توسعه در سال ۲۰۱۵ توسط بنیانگذاران BlueTwelve Studio، Koola و Viv آغاز شد، که می‌خواستند پس از کار در Ubisoft Montpellier یک پروژه مستقل را دنبال کنند. آن‌ها با Annapurna Interactive برای انتشار بازی شریک شدند.

زیبایی شناسی Stray تحت تأثیر شهر کولون دیواری قرار گرفت، که توسعه دهندگان احساس کردند می‌تواند توسط یک گربه‌به درستی مورد بررسی قرار گیرد. گیم پلی بازی از گربه‌های توسعه دهندگان، مورتاگ و ریگز الهام گرفته شده بود و تیم برای تحقیق، تصاویر و ویدئوهای گربه‌ها را مورد مطالعه قرار داد.

آن‌ها دریافتند که بازی به عنوان یک گربه منجر به ایجاد فرصت‌های طراحی در سطح جالبی می‌شود، اگرچه در ایجاد تعادل در طراحی و گیم پلی با چالش‌هایی مواجه شدند. تصمیم به پر کردن جهان با شخصیت‌های روباتی نیز بیشتر بر روایت و داستان تأثیر گذاشت.

خبر توسعه Stray در سال ۲۰۲۰ اعلام شد که بسیار مورد استقبال بود. در جولای ۲۰۲۲ برای پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵ و ویندوز و در آگوست ۲۰۲۳ برای Xbox One و Xbox Series X/S منتشر شد. نسخه macOS در حال توسعه است.

بازی به طور کلی با تمجید از طراحی هنری، گیم پلی گربه، روایت، امتیاز اصلی و عناصر پلتفرمینگ، نقدهای مثبتی دریافت کرد، ، اگرچه منتقدان در مورد سکانس‌های مبارزه و مخفی کاری تقسیم شدند. این بازی در The Game Awards، Game Developers Choice Awards و Golden Joystick جوایز دریافت کرد و در فهرست‌های آخر سال چندین نشریه ظاهر شد. یک انیمیشن اقتباسی الهام گرفته از این بازی نیز در دست ساخت است.

در ادامه با تایم فورفان همراه باشید تا داستان بازی و ترفندهای بازی Stray را با جزییات با هم مرور کنیم.

داستان بازی

در حالی که گروهی متشکل از چهار گربه ولگرد در میان ویرانه‌های یک مرکز متروکه قدم می‌زنند، یکی پس از افتادن در شکافی که به یک شهر زیرزمینی خالی از سکنه منتهی می‌شود، از بقیه جدا می‌شود. گربه، آزمایشگاهی را پیدا می‌کند که در آن یک هوش مصنوعی را بدنه یک پهباد جاسازی می‌کند که خود را B-12 می‌نامد و توضیح می‌دهد که قبلاً به یک دانشمند کمک کرده بود، اما بسیاری از حافظه‌اش خراب شده بود و برای بهبودی نیاز به زمان دارد. B-12 قول می‌دهد که به گربه کمک کند تا به سطح زمین بازگردد و او را بیشتر در شهر همراهی کند.

در طول سفر، این زوج متوجه می‌شوند که در حالی که شهر کاملاً خالی از زندگی انسانی است، خدمتکاران رباتیک آن‌ها، همراهان، باقی می‌مانند. با غیبت انسان‌ها، صحابه‌به خودآگاهی رسیده و جامعه خود را در میان ویرانه‌های شهر ساخته‌اند، اما آن‌ها نیز در زیر زمین گرفتار شده‌اند. ویرانه‌ها با زورک‌ها، باکتری‌های جهش‌یافته که برای بلعیدن زندگی ارگانیک و روبات‌ها تکامل یافته‌اند، آلوده شده‌اند.

داستان، گربه ولگردی را دنبال می‌کند که به شهری محصور شده با ربات‌ها، ماشین‌ها و باکتری‌های جهش‌یافته سقوط می‌کند و با کمک یک هواپیمای بدون سرنشین، B-12، قصد بازگشت به سطح را دارد. بازی از دید سوم شخص ارائه می‌شود. بازیکن با جهش از روی پلتفرم‌ها و بالا رفتن از موانع، دنیای بازی را طی می‌کند و می‌تواند برای باز کردن مسیرهای جدید با محیط تعامل داشته باشد.

با استفاده از B-12، آن‌ها می‌توانند اقلامی را که در سرتاسر جهان یافت می‌شوند ذخیره کنند و برای حل معماها به فناوری نفوذ کنند. در طول بازی، بازیکن باید از زورک‌ها و نگهبان‌های متخاصم که قصد کشتن آن‌ها را دارند دوری کند.

استراتژی بازی

بازی Stray نشان می‌دهد که گربه بودن آنقدرها هم که به نظر می‌رسد آسان نیست. بازی ماجراجویی سوم شخص (سوم گربه؟) که اکنون برای پلی استیشن و رایانه شخصی منتشر شده است، همان نوع چالشی را که مثلاً در Elden Ring یا Cuphead: The Delicious Last Course امسال پیدا می‌کنید، ارائه نمی‌کند، اما لحظاتی وجود دارد که شما را غافلگیر می‌کند. توصیه‌های تایم فورفان حتما به شما کمک خواهد کرد.

complete-tutorial-and-tips-for-playing-stray-tricks-2

شما به طور خودکار پرش‌های موفق خواهید داشت

می‌گویند گربه‌ها همیشه روی پاهایشان فرود می‌آیند. این حداقل برای قهرمان داستان Stray صادق است. فشار دادن “X” (در پلی استیشن) به طور خودکار فاصله بین دو شی را پر می‌کند. و اگر “X” به طور ممتد فشار دهید، می‌توانید پرش‌های خود را به طور خودکار به هم زنجیر کنید. خارج از بخش‌هایی که در گیم پلی آمده، راهی برای سقوط وجود ندارد.

Stray روی هر شیئی که می‌توانید به آن پرش کنید، یک دکمه را نمایش می دهد. می‌توانید این فرمان را در تنظیمات غیرفعال کنید، که باعث می‌شود Stray کمی سینمایی‌تر شود و در عین حال مسیرهای بازی را مبهم می‌کند. فقط بدانید که وقتی منطقه آموزشی را ترک می‌کنید، مسیریابی واقعی‌تر و در نتیجه گیج کننده تر می‌شود. نشانگر واقعا مفید است زیرا می‌تواند شما از گم شدن نجات دهد.

بیشتر NPC ها ارزش صحبت کردن را دارند

تقریباً هر NPC، که بیشتر آن‌ها رباتی به نام Companions هستند، چیز مهمی برای گفتن دارند. برخی از دیالوگ‌ها در مورد رنگ‌آمیزی در دنیای غنی بازی است. اما بسیاری از صحابه در مورد اینکه کجا باید بروید، چه کاری باید انجام دهید یا بعد با چه کسی صحبت کنید، نکاتی را ارائه می‌دهند. متن مهم با فونت زرد نوشته شده است.

شما نمی‌توانید به طور تصادفی اقلام را تحویل دهید

ضربات پلات مختلف در Stray به شما نیاز دارند که آیتم خاصی را به یک Companion بدهید. شاید نوشیدنی باشد؛ شاید نت برگ باشد می‌توانید با فشار دادن روی صفحه جهت در وسط مکالمه، و سپس انتخاب یکی از موجودی خود، اقلام هدیه دهید.

اگر موردی را پیدا کردید و از اینکه باید به چه کسی آن را بدهید دچار مشکل هستید، فقط سعی کنید آن را به همه بدهید. جاده‌ی تبادل کالا یک به یک است. یک همراه فقط در صورتی کالایی را می‌پذیرد که دقیقاً همان چیزی باشد که به دنبال آن است. نیازی به نگرانی در مورد دادن تصادفی آن به فرد نامناسب و از دست داد آن نیست.

مثل یک گربه رفتار کنید

به عنوان بخشی از تعهد Stray به ‌به تصویر کشیدن رفتار گربه‌ها، می‌توانید برخی از اشیاء را بکوبید و برخی دیگر را تکه تکه کنید. این اقدامات صرفاً ظاهری نیست. خراش دادن در یک در، یا چپ و راست کردن کلیدها، ممکن است باعث شود یک همراه در آن را باز کند.

فشار دادن یک جعبه یا قوطی رنگ از روی طاقچه می‌تواند زنجیره‌ای از رویدادها را رقم بزند که منجر به یک جستجوی جانبی جدید شود. میو کردن، دشمنان (گونه‌ای از جوندگان روبوی تک چشمی به نام زورک را به سمت شما فرا می‌خواند و به شما این فرصت را می‌دهد که آن‌ها را فراری دهید. در صورت امکان، مانند یک گربه واقعی رفتار کنید.

complete-tutorial-and-tips-for-playing-stray-tricks-3

منگوله‌ها مسیرهای صعود را نشان می‌دهند

بازی Stray  هرگز به صراحت به شما نمی‌گوید کجا بروید. هیچ نقطه راه، هیچ نقشه یا قطب نما وجود ندارد. اما نشانه‌های محیطی ظریفی را ارائه می دهد که نشان می دهد کجا باید بروید. برای مثال، اگر روبان‌هایی را دیدید که از یک پنکه یا واحد تهویه مطبوع بیرون زده است، به این معنی است که مسیری برای صعود است. گاهی صعود به قسمت بعدی مأموریت اصلی، اما اغلب به منطقه‌ای که یکی از آیتم‌های اختیاری مختلف Stray را در بر می‌گیرد.

پنجره‌ها میانبرها را باز می‌کنند

بله، من هم دوست ندارم وقتی گربه‌ام روکش پنجره‌ام را می‌خراشد. با این حال، در Stray، این امر ضروری است: خراشیدن این روکش‌ها، که فقط می‌توانید از فضای داخلی ساختمان انجام دهید. باعث می‌شود که صدمه ببیند و میانبر جدیدی را به داخل و خارج از آن اتاق نشان دهد.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل و نکات بازی Demon’s Souls+ ترفندها

اگر فقط کاوش کنید، پیدا کردن خاطرات آسان‌تر است

در اوایل، همراه اصلی خود را برای بازی ملاقات خواهید کرد: یک پهپاد هوایی به نام،B12. بیشتر کلکسیون‌های اختیاری Stray خاطرات گمشده B12 هستند. با بازدید از یک نقطه خاص در دنیای بازی، که با انبوهی از پیکسل‌های آبی درخشان نشان داده شده است، B12 به یاد می‌آورد که زندگی در گذشته چگونه بوده است. برای تکمیل ۱۰۰ درصد بازی باید به دنبال این خاطرات باشید.

پنج خاطره بزرگ وجود دارد که نباید برای شکار آن‌ها وقت تلف کنید. شما آن‌ها را به صورت خودکار به عنوان بخشی از داستان اصلی باز می‌کنید. اگرچه بیش از ۲۰ مورد کوچکتر نیز وجود دارد که کاملاً اختیاری هستند. B12 می‌تواند مکان کلی یک حافظه را با استفاده از یک تصویر ثابت که با استاتیک متزلزل پوشانده شده است به شما نشان دهد.

سپس باید به نشانه‌های بصری نگاه کنید و ببینید آیا می‌دانید مکان کجاست. اما روش ساده‌تر، حداقل در ذهن ما، این است که هر اینچ از شهر را کاوش کنیم. در نهایت خاطرات را خواهید یافت.

(توجه: یافتن تمام خاطرات قفل پایان مخفی یا هر چیز دیگری را باز نمی‌کند.)

گمشده‌اید؟ از B12 بپرسید

بازی Stray، با برداشت کمی که از طراحی بازی دارد، چیزی که معمولاً به عنوان یک “منو” فکر می‌کنید را ندارد. اگر فراموش کردید که قرار است چه کاری انجام دهید یا به کجا باید بروید، D-pad را فشار دهید تا B12 هدف فعلی شما را به شما یادآوری کند. این نزدیکترین چیزی است که بازی به گزارش ماموریت دارد.

اجازه ندهید پرتو لیزر بیش از حد گرم شود

برای چند فصل اواسط بازی، B12 لیزری دریافت می‌کند که می‌تواند زورک ها را بسوزاند. با این حال، اگر اجازه دهید بیش از حد گرم شود، تقریباً پنج ثانیه طول می‌کشد تا خنک شود. که زمان زیادی در یک نبرد به حساب می‌آید. اما اگر تا زمانی که کنتور پر شود از آن استفاده کنید و سپس شلیک را متوقف کنید، تقریباً فوراً شارژ می‌شود.

همچنین این سلاح فقط روی زورک ها کار می‌کند، بنابراین می‌توانید با خیال راحت بدون خطر آن را به سمت خود نشانه گیری کنید. (اگر در محاصره هستید، این یک تاکتیک خوب برای خارج شدن از دردسر است.) و اگر برای نشانه گرفتن آن دقیقاً به جایی که می‌خواهید مشکل دارید، می‌توانید گزینه‌ی targeting reticle را در تنظیمات روشن کنید.

complete-tutorial-and-tips-for-playing-stray-tricks-4

می‌توانید در جعبه‌ها پنهان شوید

بخش خوبی از نیمه دوم Stray حول بخش‌هایی می‌چرخد که در آن‌ها باید به صورت پنهانی از پهپادهای هوایی عبور کنید. حداقل می‌توانید شعاع مشخص منطقه خطر را به صورت دایره‌ای از لیزرها مشاهده کنید. شبکه‌ی دایره‌ای شکل آبی به این معنی است که یک پهپاد در حالت آماده باش است و از حضور شما بی خبر است.

یک شبکه زرد به این معنی است که در حالت هشدار است، می‌داند که شما در اطراف هستید اما دقیقا نمی‌داند کجا هستید. قرمز به این معنی است که شما را به طور فعال شناسایی کرده است. اگر دیده شدید و باید پنهان شوید، به جعبه‌ای نزدیک بروید. پس از چند ثانیه، وضعیت پهپاد بازنشانی می‌شود.

HUD را خاموش کنید

استری به طرز چشمگیری زرق و برق دار است. اما متاسفانه از حالت عکس گرفتن خبری نیست. اگر به دنبال گرفتن اسکرین شات های مناسب مجله هستید (حداقل در حین اجرای نسخه راه اندازی بازی) بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که با HUD خاموش بازی کنید.

سخن آخر

بازی Stray یک بازی بامزه‌ی گربه‌ای است که فقط باید در آن میومیو کنید کاوش کنید. باور کنید که از تجربه‌ی آن پشیمان نخواهید شد. به راهنمایی‌های تایم فورفان عمل کنید تا تجربه‌ی بهتری داشته باشید.

اگر به دنبال معرفی و آموزش بازی‌های دیگر هستید، به مجله‌ی تایم فور فان مراجعه کنید. همچنین برای رزرو بهترین اتاق فرار می‌توانید به وبسایت تایم فور فان مراجعه کنید.

امتیاز به این مطلب
یاسمین روحانی

یاسمین روحانی

نظرات