اپ تایم‌فورفان رو

انواع قفل ها در اتاق فرار

یکی از مکانیک های اصلی در اتاقهای فرار باز کردن قفل است. در اغلب مواقع و بازیها، بازیکنان با باز کردن قفلها در مسیر بازی پیش میروند. این قفلها میتوانند میان دو فضا و برای ورود بازیکنان به فضای بعدی باشند و یا در یک فضا و برای پیشبرد اهداف دیگری در بازی.

قسمت اول:

قسمت دوم:

کار کردن با یک مکانیک دستی مانند باز کردن قفل، علاوه بر جذابیت و رازآلود بودن، حس خوبی به بازیکنان منتقل میکند. شما در یک اتاق فرار بارها این حس خوشایند بالا پریدن زبانه را در دستتان لمس میکنید. تنوع قفلها در یک بازی به بازیسازان اجازه میدهد برای طرح معماها خلاقیت بیشتری به خرج بدهند. همچنین بازیکنان برای حل این معماها و در نتیجه باز کردن قفلها، از قابلیتها و توانمندی های مختلفی استفاده خواهند کرد.

در این مطلب قصد داریم انواع قفلها در اتاق فرار را معرفی کنیم و نحوه کار کردن با آنها را به شما توضیح بدهیم. در پایان نیز یک قفل پیچیده که در ویدیوی این پست ذکر نشده و همچنین یک راهنمایی برای بهینه کردن سرعت حرکت شما در مسیر بازی خواهیم داشت. پس با ما همراه باشید.

قفل های سه رقمی و چهار رقمی

numbers

همانطور که از اسمشان پیداست، برای باز کردن این قفلها شما نیاز به یک عدد سه و یا چهار رقمی دارید. بعد از حل معما و به دست آوردن عدد، باید آنرا به ترتیب از بالا به پایین روی شیار تنظیم کنید و سپس زبانه را به سمت بالا بکشید. انواع مختلفی از این قفلها وجود دارد که تفاوتشان فقط در محل قرار گیری شیار ورود اعداد است. معمولا این محل را روی قفل به شکل فرورفتگی مشخص میکنند.

تقریبا همه ما قبلا با چنین قفلهایی کار کرده و با روش باز شدن آنها آشناییم. در اتاق فرار تنها ممکن است شکلهای جدیدی از این قفلها را ببینید. باید بدانید که شکل متفاوت آنها الزاما به معنی تفاوت کارکرد آن نیست. عدد را به دست آورده و با خیال راحت وارد قفل کنید تا به فضای بعدی رفته و یا وارد مرحله جدیدی از بازی شوید.

نکته: گاهی رمز درست را به دست آورده و روی قفل وارد کرده اید اما باز نمیشود. سعی کنید بدون استرس اعداد را درست در یک راستا روی شیار تنظیم کنید.  گاهی نیاز به سرعت و یا هیجان بالا باعث میشود در وارد کردن رمز کمی شلخته عمل کنیم.

قفلهای پترنی

pattern

پترن در زبان انگلیسی به معنی الگو است. جواب این قفل نیز معمولا یک الگو و یا یک شکل است. این قفلها در دو نوع هشت تایی و ده تایی در اتاق فرار دیده میشوند که برای باز کردن هرکدام از آنها، به تعداد نصف دکمه ها جواب نیاز داریم. یعنی اگر یک قفل پترن با ده دکمه در مقابل خود دیدیم، میدانیم که جواب آن پنج رقم است. و اگر هم قفل پترنی هشت دکمه داشت به این معنیست که جواب آن چهار رقم خواهد بود. کنار هر دکمه یک عدد نوشته شده که میتواند به حل معما کمک کند. چرا که گفتیم پاسخ میتواند یک عدد چهار و یا پنج رقمی باشد.

البته در مورد این قفل بهتر است بگوییم چهار یا پنج عدد یک رقمی جواب ما هستند. چرا که در وارد کردن رمز در قفلهای پترنی، ترتیب ورود دکمه ها هیچ اهمیتی ندارد، بلکه صرفا الگوی به دست آمده پایانی جواب ما است. پس ۱۵۴۷ و ۵۷۴۱ هردو میتوانند کلید باز کردن یک قفل باشند.

برای وارد کردن رمز کافیست دکمه های مربوط به هر عدد را به داخل فشار دهید. و یا اعدادی را به داخل فشار دهید که شکل قفل با الگوی به دست آمده از حل معما یکی شود. بعد از وارد کردن عدد باید شاسی پایین قفل را به داخل فشار دهید تا زبانه قفل باز شود.

نکته: اگر در وارد کردن دکمه ها دچار اشتباهی شدید، کافیست دکمه را از پشت قفل دوباره فشار دهید تا به بالا برگردد. انجام دادن این کار در مورد تمام دکمه ها، قفل را به حالت اول برمیگرداند.

قفلهای پنج رقمی یا پنج حرفی

5letters

برای باز کردن این قفلها نیز باید عدد و یا حروف به دست آمده را به ترتیب روی شیار شاخص قفل تنظیم کرده و زبانه را به سمت بالا بکشید. معمولا شیار این قفلها به شکل یک برآمدگی و یا با یک نشان برجسته و یا رنگ به خصوص روی بدنه قفل دیده میشود.

نکته: از این دست قفلها نمونه ترکیبی از حروف و اعداد و نمونه شکلی (مانند: مثلث، ستاره، مربع، دایره…) نیز وجود دارد که برای باز کردن آنها نیز باید به همین روش عمل کنید.

قفل های حروفی و عددی

letters

از این قفلها نمونه ها و شکلهای متفاوتی دیده میشود که برای باز کردن آنها فقط باید محل شیار وارد کردن رمز را پیدا کرده و پاسخ خود را به ترتیب روی آن تنظیم کنید. همانطور که پیشتر هم گفتیم اینکه قفل ظاهر متفاوتی داشته باشد حتما به این معنی نیست که عملکرد آن نیز با نمونه های دیگر متفاوت خواهد بود.

نکته: از این قفلها نمونه ای با متحرکهای رنگی نیز وجود دارد که گاهی با استفاده از رنگها میتوان ترتیب اعداد یا حروف به دست آمده را پبدا کرد.

قفلهای جهتی

direction

رمز این قفلها تعدادی جهت است. این تعداد میتواند ۲ الی ۱۶ جهت باشد. برای وارد کردن رمز این قفل ابتدا باید قفل را به حالت اولیه و یا ریست در آورد. برای این کار کافیست زبانه قفل را سه مرتبه به سمت داخل فشار دهید. سپس میتوانید جهت های به دست آمده را به ترتیب وارد قفل کنید. اگر وسط وارد کردن جهت ها شک کردید و یا یک جهت را اشتباه وارد کردید نگران نشوید، کافیست دوباره زبانه قفل را سه مرتبه به سمت داخل فشار دهید تا ریست شود و از اول جهت های به دست آمده را وارد قفل کنید.

نکته: جواب این قفل فقط شامل چهار جهت اصلی (بالا- پایین- چپ- راست) است و جهت های مورب و ترکیبی ندارد.

قفلهای کلیدی

padlock

برای باز کردن این قفلها شما تنها به یک کلید نیاز دارید. بسته به مسیر بازی ممکن است این کلید را به هر نحوی به دست بیاورید، کافیست آن را در محل کلید وارد کرده و بچرخانید تا زبانه قفل به سمت بالا بپرد و قفل باز شود.

نکته: چند نمونه از قفلهای کلیدی برنجی با ظاهری قدیمی نیز وجود دارند که از یک زبانه و یک بدنه استوانه ای شکل تشکیل شده اند. محل وارد کردن کلید در یکی از راس های استوانه قرار گرفته و برای باز کردن آنها باید کلید را چند دور درون قفل بچرخانید تا زبانه باز شود.

قفل گاو صندوقی

safe

این قفلها یکی از پیچیده ترین قفلها در اتاق فرار هستند. باز کردن آنها گاهی واقعا یک چالش است و هنگام بازی به هیچ وجه زمان مناسبی برای آشنایی با این قفل نیست. برای باز کردن این قفل، نیاز به پیدا کردن ۳ عدد بین صفر تا ۳۹ دارید.

نحوه باز کردن قفل گاوصندوقی به این شکل است که رمز اول را باید به شکل ساعت گرد یعنی به سمت راست وارد کنید. رمز دوم و سوم را به شکل پاد ساعتگرد (به سمت چپ) و رمز چهارم را مجدد به شکل ساعتگرد به راست بچرخانید و آنرا باز کنید. پس از آن زبانه را به سمت بالا بکشید و قفل را باز کنید.

بعد از پیدا کردن اعداد، برای باز کردن قفل، شما در ابتدا باید صفحه قفل را در جهت عقربه ساعت بچرخانید تا اولین عدد رمز در مقابل شاخص قرار بگیرد. سپس باید سه بار صفحه را در جهت عقربه های ساعت چرخانده تا دوباره اولین عدد در مقابل شاخص قرار گیرد. بعد از کمی مکث، صفحه قفل را در جهت خلاف عقربه های ساعت میچرخانید تا عدد دومی که پیدا کرده اید در کنار شاخص قرار گیرد. دوباره همان کاری را که برای عدد اول انجام دادید تکرار کنید؛ با این تفاوت که این مرتبه، ۲ بار صفحه را بچرخانید. در نهایت صفحۀ گردان را در جهت عقربه ساعت چرخانده تا عدد سوم در مقابل شاخص قرار گیرد.

نکته: برای ریست کردن این قفل، صفحه گردان را دو بار در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید و سپس مجددا رمز را به ترتیب به دست آمده وارد کنید.

راهنمایی

برای بهبود سرعت حل معماها و پیشرفت تیمتان در اتاق فرار، بعد از ورود به فضای جدید سعی کنید اول قفلها را پیدا کنید تا بدانید باید به دنبال چه جوابی بگردید. گاهی ممکن است شما تلاش کنید معما را به شکل دیگری حل کنید و از ناکامی در پیدا کردن جواب کلافه شوید. برای اینکه این اتفاق نیفتد، باید اول مطمئن شوید که شواهد موجود را از طریق درستی بررسی میکنید.

با این روش وقتی میدانید که قفل پیش روی شما یک قفل حروفی است، مستقیما سراغ معمایی میروید که با پیدا کردن جواب، به چند حرف برسید. به این ترتیب دیگر زمان خود را صرف سایر المانهای گمراه کننده فضا نخواهید کرد.

خوش بگذره!

4/5 - (1 امتیاز)
محمد حجازی

محمد حجازی

من یه نویسنده‌ام که به بازی علاقه وافری دارم و به همین سبب چندسالی میشه که در حیطه سناریو نویسی و طراحی روایت بازی مشغولم.

نظرات