اپ تایم‌فورفان رو

10 بازی استراتژیک محبوب

بازیهای استراتژیک همواره طرفداران خاص به خود را داشته و دارند. نمونه های معروف و محبوب این سبک بازیها را میتوان در بازیهای رومیزی، کامپیوتری و حتی بازیهای دنیای واقعی یافت. اما بازی استراتژیک چیست؟ بازی استراتژیک بازی‌ای است که در آن مهارتهای تصمیم گیری بازیکنان در تعیین نتیجه اهمیت بالایی دارد. تقریباً همه بازی های استراتژیک به تفکر تصمیم گیرنده و آگاهی محیطی بسیار بالا نیاز دارند. در این بازیها صرفا یک حرکت بازیکن نتیجه خروجی را مشخص نمیکند، بلکه مسیری که از ابتدای بازی برای رسیدن به اهدافش رسم کرده و چگونگی پیاده سازی آن نقشه در بازی، عامل تعیین کننده پیروز بازی است. 

در این مقاله قصد داریم محبوب ترین بازیهای استراتژیک کامپیوتر -بر اساس نمره سایت متاکریتیک- را به شما معرفی کنیم.

۱۰- Age of Empires II: The Age of Kings 92

Age of Empires II: The Age of Kings یک بازی ویدئویی استراتژیک است که توسط Ensemble Studios توسعه یافته و توسط مایکروسافت منتشر شده است. این بازی در سال ۱۹۹۹ برای مایکروسافت ویندوز و مکینتاش منتشر شد و دومین بازی از سری بازیهای Age of Empires است. داستان بازی در عصر پادشاهان در قرون وسطی اتفاق می افتد و شامل سیزده تمدن قابل بازی است. هدف بازیکنان جمع آوری منابع است که از آنها برای ساختن شهر، ارتش و شکست دادن دشمنان خود استفاده می کنند. در بازی سه حالت تک نفره و یک مود مولتی پلیر وجود دارد.

Age of Empires II: The Age of Kings

۹- Rome: Total War 92

Rome: Total War یک بازی ویدئویی استراتژیک است که توسط The Creative Assembly توسعه یافته و توسط Activision منتشر شده است. داستان اصلی بازی در ۲۷۰ قبل از میلاد تا ۱۴ بعد از میلاد اتفاق می افتد و ظهور آخرین قرون دوره جمهوری خواهان و دهه های اولیه امپراتوری روم باستان را نشان می دهد. بازیکن ابتدا کنترل یکی از سه خانواده رومی را بر عهده می گیرد. سایر جناح های غیر رومی بعداً باز می شوند. گیم پلی از دو بخش نبردهای تاکتیکی زمان واقعی* و کمپین استراتژیک نوبتی تشکیل شده است. در کمپین بازیکنان اقتصاد، دولت، دیپلماسی و ارتش خود را مدیریت می کنند و تلاش می کنند مجموعه ای از اهداف را در نقشه ای که بیشتر اروپا، شمال آفریقا و شرق نزدیک را در بر می گیرد به انجام برسانند. در مبارزه، بازیکنان گروهی از سربازان را کنترل می کنند و از آنها برای درگیری با نیروهای دشمن استفاده می کند.

Rome: Total War

*حالت زمان واقعی (real-time) به شکلی از بازی گفته میشود که بازیکن در زمان وقوع اتفاقات، روی بازی کنترل دارد و میتواند نتیجه خروجی را تغییر دهد. در مقابل آن بازیهای نوبتی (turn-based) وجود دارند که هر حرکت بازیکن باعث وقوع مجموعه ای از اتفاقات میشود که تا پایان آنها و رسیدن دوباره نوبت به او، نمیتواند کنترلی روی بازی داشته باشد.

۸- Sid Meier’s Gettysburg! 92

Sid Meier’s Gettysburg! یک بازی جنگی زمان واقعی است که توسط Firaxis Games توسعه یافته و توسط Electronic Arts منتشر شده است. طراحی آن توسط سید مایر انجام شده است. این بازی به بازیکن اجازه می دهد تا نیروهای مؤتلفه یا اتحادیه را در طول نبرد گتیسبورگ در جنگ داخلی آمریکا کنترل کند. می توان آن را به شکل یک سناریو جداگانه و یا به شکل مجموعه ای از سناریوهای مرتبط به هم بازی کرد، که یا تاریخ اصلی را بازگو می کند یا به بررسی احتمالات جایگزین می پردازد.

Sid Meier's Gettysburg!

۷- Warcraft III: Reign of Chaos 92

Warcraft III: Reign of Chaos یک بازی کامپیوتری فانتزی و استراتژیک در زمان واقعی است که توسط Blizzard Entertainment در ژوئیه ۲۰۰۲ منتشر شد. این دومین بازی از دنباله Warcraft: Orcs & Humans، بعد از Warcraft II: Tides of Darkness است. این بازی در جهان داستانی وارکرفت قرار دارد و اولین بازی رندر شده در سه بعد است. داستان Warcraft III چندین سال پس از وقایع Warcraft II اتفاق می افتد و داستان تلاش لژیون آتشین برای فتح جهان خیالی آزروت با کمک ارتش Undead به رهبری پالادین سقوط کرده Arthas Menethil است. این بازی تلاش های مشترک Human Alliance، Orcish Horde و Night Elves برای متوقف کردن لژیون آتشین قبل از خراب شدن درخت جهانی را روایت میکند.

Warcraft III: Reign of Chaos

۶- Homeworld 93

Homeworld یک بازی استراتژیک زمان واقعی است که توسط Relic Entertainment توسعه یافته و توسط استودیو Sierra در سال ۱۹۹۹ منتشر شده است. این بازی علمی تخیلی که در فضا اتفاق می افتد، تبعیدیان کوشانی سیاره خاراک را پس از آنکه سیاره اصلی آنها توسط امپراتوری تاییدان به تلافی توسعه فناوری پرش های فضایی نابود می شود، دنبال می کند. بازماندگان به ماموریت ساخت سفینه فضایی برای بازپس گیری جهان وطنی خود هیگارا از تایاید میروند و در راه با انواع راهزنان فضایی، مزدوران، بازرگانان و شورشیان روبرو می شوند. بازیکن در هر یک از مراحل بازی منابع را جمع آوری می کند، ناوگان می سازد و از آن برای نابودی سفینه های دشمن و انجام اهداف ماموریت استفاده می کند. 

Homeworld

۵- Starcraft II: Wings of Liberty 93

این بازی همانند نسخه قبلی خود حول سه گونه می چرخد. Terrans (انسان) ، Zerg (یک گونه فوق العاده از گونه های زنده زندگی) ، و Protoss (یک گونه پیشرفته از نظر فن آوری با قدرتهای وسیع و روان).  داستان Wings of Liberty بر Terrans تمرکز می کند. در حالی که نسخه های، Heart of the Swarm و Legacy of the Void، به ترتیب روی Zerg و Protoss متمرکز می شوند. داستان بازی چهار سال پس از وقایع جنگ برود در سال ۱۹۹۸ اتفاق می افتد و به دنبال سوء استفاده های جیم رینور در رهبری یک گروه شورشی علیه استبداد خودکامه Terran Dominion است. این بازی شامل تعدادی شخصیت و مکان جدید و تعدادی بازگشته از بازی اصلی است.

Starcraft II: Wings of Liberty

۴- Company of Heroes 93

Company of Heroes یک بازی استراتژیک زمان واقعی است که توسط Relic Entertainment توسعه یافته و توسط THQ منتشر شده است. داستان کمپانی قهرمانان در طول جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد و شامل دو جناح قابل بازی است. هدف بازیکنان این است که منابع اطراف نقشه را برای ساختن ساختارهای اصلی، تولید واحدهای جدید و شکست دادن دشمنان خود، به دست بیاورند. در مبارزات تک نفره، بازیکن فرمانده دو واحد نظامی ایالات متحده در طول نبرد نورماندی (عملیات Overlord) و آزادی فرانسه (عملیات کبرا) است. 

Company of Heroes

۳- Sid Meier’s Civilization IV 94

Civilization IV یک بازی استراتژیک نوبتی و چهارمین قسمت از مجموعه Civilization است. این بازی توسط سورن جانسون به سرپرستی سید مایر و استودیوی توسعه بازی های ویدیویی Firaxis Games طراحی شده است. Civilization IV از مدل ساخت ۴X برای گیم پلی استراتژیک نوبتی خود استفاده می کند، که در آن هدف اصلی بازیکن ایجاد تمدنی از منابع اولیه محدود است. مانند دیگر بازی های این سری، پنج هدف به طور پیش فرض وجود دارد که بازیکن می تواند برای پایان بازی دنبال کند: تسخیر همه تمدن های دیگر، کنترل اکثریت زمین و جمعیت جهان بازی، ساخت و ارسال اولین سفینه به کهکشان ستاره ای آلفا قنطورس، افزایش “رتبه بندی فرهنگ” حداقل سه شهر مختلف به سطح “افسانه ای” ، یا برنده شدن در مسابقه محبوبیت “رهبر جهان” توسط سازمان ملل متحد. اگر محدودیت زمانی بازی به پایان برسد و هیچ یک از اهداف قبلی توسط هیچ بازیکنی انجام نشده باشد، تمدن با بالاترین امتیاز بازی برنده اعلام می شود. 

Sid Meier's Civilization IV

۲- Sid Meier’s Civilization II 94

Sid Meier’s Civilization II یک بازی ویدئویی استراتژیک نوبتی از سری Civilization است که توسط MicroProse توسعه داده و منتشر شده است. این بازی در سال ۱۹۹۶ برای رایانه های شخصی منتشر شد و بعداً توسط Activision به پلی استیشن منتقل شد. بازیکنان تمدنی را از یک قبیله بدوی ایجاد می کنند که با تمدن های دیگر (رایانه ای یا انسانی) رقابت می کنند. آنها شهرها و واحدها را در تلاش برای اطمینان از تسلط تمدن خود -یا با فتح همه تمدن های دیگر و یا با تولید فناوری فضایی پیشرفته- اداره می کنند.

Sid Meier's Civilization II

۱- Command & Conquer 94

Command & Conquer (C&C) یک سلسه بازی استراتژیک زمان واقعی است که اولین بار توسط استودیو Westwood توسعه یافت. این بازی یکی از اولین بازی های زمان واقعی بود که خودش بر اساس بازی استراتژیک تأثیرگذار استودیویWestwood  یعنی Dune II ساخته شده است. استودیوی وست وود در سال ۱۹۹۸ توسط Electronic Arts خریداری و در سال ۲۰۰۳ تعطیل شد. استودیو و برخی از اعضای آن جذب EA لس آنجلس شدند و توسعه این سلسله بازی را ادامه دادند.

Command & Conquer
امتیاز به این مطلب
محمد حجازی

محمد حجازی

من یه نویسنده‌ام که به بازی علاقه وافری دارم و به همین سبب چندسالی میشه که در حیطه سناریو نویسی و طراحی روایت بازی مشغولم.

نظرات