اپ تایم‌فورفان رو

۱۰ نکته برای رکورد زدن در اتاق فرار

اتاق فرار یه بازی گروهیه که زمان مشخصی داره. البته بعضی از بازیها هم هستن که توی اونها میتونین امتیاز کسب کنین. در هر حال این مقاله برای بهبود عملکرد شما و تیمتون و کسب امتیاز بهتری توی اتاق فرار و یا مستقیم بگیم، رکورد زدن نوشته شده.

۱- ساده فکر کنید

قبل از هر چیزی یادتون باشه که زمان بازی محدوده و تو زمان مشخصی ( مثلاً ۱ ساعت ) باید معما ها رو حل کنید. توی بازی به معماهای زیادی بر می خورین که نمیدونین چجوری باید حلشون کنین . برای مثال فرض کنین به چند جای مختلف می رسین و یه نقشه تو دستتون دارین که اون محل ها روی نقشه قرار دارن . مثلاً قراره سفرتون از مشهد به بندر عباس باشه و بعد از اونم به تبریز . تو مرحله ی اول فکر می کنین که این یه فاصله رو بهتون نشون میده و شاید یه کد باشه ، شایدم اسم شهر ها به هم یه ربطی دارن و یا هر چیز دیگه ؛ در حالی که اگه بخوایم خیلی ساده به قضیه نگاه کنیم ، روی نقشه داریم حرف انگلیسی V رو میکشیم که میتونه حرف اول رمز یه معما باشه . بعضی وقتا هم لازمه تا اون کد رو نگهدارین تا تو مرحله بعدی به دردتون بخوره .

پیدا أردن طرحی ساده در نقشه ایران

۲- خوب بگردین

برای رکورد زدن در ابتدای ورودتون به بازی باید به همراهی تمامی افراد گروه همه جای محیط رو بگردین . همیشه زیر میزها ، پشت فرش ها ، داخل جیب لباس ها ، داخل کتاب ها و مجلات و پشت درب ها رو خوب بگردین . بزرگترین اشتباه بعضی از آدم ها اینه که یه سری وسایلی رو جدی می گیرن که به درد نمی خورن . برای مثال زیر صندلی ها یه سری نوشته وجود داره که مربوط به کارخونه سازنده اون صندلیه و هیچ ربطی به بازی نداره . حواستون به مورد اول باشه : ساده فکر کنید . وقتی ساده فکر کنیم می فهمیم که اون کدها و عدد ها که از قبل روی وسایل وجود داشته ، توی بازی کمکی بهمون نمی کنه . خیلی مهمه که بفهمین چی به درد می خوره و چی به درد نمی خوره .

۳- وسایلتون رو سازماندهی کنید

همیشه وسایلی که پیدا می کنین رو تو جای مشخصی جمع کنین . مثلاً اکه ۳تا لیوان تو جاهای مختلف اتاق پیدا می کنین که شبیه همدیگه هستن و شاید روی هرکدوم عددی نوشته شده باشه ، اونا رو یه جای مشخص جمع کنین چون امکان داره به یکی از معماهای اتاق ربط داشته باشن . ترجیحا وسایلی که نمیدونین به چه دردی میخورن رو تو دستتون نگه ندارین . یه گوشه کنار وسایل دیگه بزارین تا زمانی که به دردتون بخورن . توی اتاق های فرار یه قانون وجود داره : اینکه هر معما یا هر کد ، فقط برای یه قفل استفاده میشه . یادتون باشه که قفل ها ، کلیدها و هر ابزاری که یکبار در بازی برای حل یه معما و بازکردن یه قفل استفاده شده یه گوشه ای جمع کنید چون دیگه به کارتون نمیاد ، پس وقتتون رو واسه این وسایل الکی هدر ندین و تمرکزتون روی رکورد زدن بمونه. بعضا دیده شده افراد دارن روی چیزی فکر می کنن که قبلا یکبار از اون استفاده شده و فقط زمان رو از دست دادن.

۴- روی هرچیزی که باعث متوقف کردن شما میشه تمرکز نکنین

همیشه وسایلی که پیدا می کنین رو تو جای مشخصی جمع کنین . مثلاً اکه ۳تا لیوان تو جاهای مختلف اتاق پیدا می کنین که شبیه همدیگه هستن و شاید روی هرکدوم عددی نوشته شده باشه ، اونا رو یه جای مشخص جمع کنین چون امکان داره به یکی از معماهای اتاق ربط داشته باشن . ترجیحا وسایلی که
بارها واستون پیش میاد به جاهایی می رسین که اصطلاحاً اونجا گیر می کنین و نمی دونین اون معما چجوری حل میشه و اگه اون معما حل نشه نمی تونین به معمای بعدی برسین . روی اون بیش از حد تمرکز نکنین که وقتتون تلف بشه . به جاش یه پیشنهادی واستون دارم :
برای اینکه این مشکل رو حل کنین بیاید از عقب به معما نگاه کنیم .
یه قفل داریم که باید باز بشه ؛ یه گوشه از اتاق یه لوله داریم که ته اون به احتمال زیاد یه کلید قرار گرفته و باید با یه وسیله و آهنربایی بلند کلید از انتهای لوله خارج بشه و درب رو باز کنه ؛ یه گوشه دیگه هم یه کمد داریم که یه قفل عددی (مثلاً ۴ رقمی) داره ؛ روی دیوارا هم ۴تا معما وجود داره که با حل هرکدوم از اونا به یه عدد می رسیم و در نهایت با فهمیدن ترتیب اعداد قفل کمد باز میشه .
به همین راحتی رکورد تیمون رو ارتقا میدین!!!

۵- نقش و وظیفه هر نفر توی بازی برای رکورد زدن

خیلی مهمه که هرکسی وظیفه خودش رو بدونه تا همه بتونن معماها رو به درستی حل کنن و بازی رو تموم کنن. برای رکورد زدن که این اصلا واجبه!
یکی از عمده ترین دلایل شکست تیم ها تو این بازی و تموم نکردن اون تو مدت زمان مشخص شده ، تقسیم نکردن وظایف و دخالت اعضای تیم تو کار همدیگس .تو این بازی نیاز به یه راهبر داریم که وظیفه اون دادن راهکار به اعضای تیمه و عمدتاً تجربه بازی بیشتری نسبت به بقیه داره .اعضای تیم تو بازی به هر چیزی که میرسن به همدیگه و علی الخصوص به راهبر اعلام می کنن و اون راهکار مربوطه رو پیشنهاد میده .
مثلاً به یه قفل ۴ رقمی که می رسین ، به راهبر اعلام می کنین و اون فرد با توجه به معماهایی که اطراف خودش داره راه های رسیدن به اون ۴ عدد و از همه مهمتر ترتیب قرار گرفتن اعداد رو به همه اعلام می کنه .

۶- مدل های مختلف قفل ها رو بشناسید

  1. ساده
  2. کلید دار
  3. ۳ رقمی
  4. ۴ رقمی
  5. حروفی ۵ تایی
  6. گاوصندوقی
  7. جهت دار
  8. ۱۰ تایی (دو ردیف ۵تایی)

باهوش باشین
همیشه هم نیاز نیست تمام معما ها رو کامل حل کنین . مثلاً اگه برای قفل های ۴ رقمی ۳تا از اعداد رو پیدا کردین نیازی نیست دنبال چهارمین عدد بگردین ، اون عدد رو روی قفل از ۰ تا ۹ امتحان کنین.

۷- مدل های مختلف رمز

یه سری جاها هست که تعدادی خط و نقطه به دنبال هم می بینین .
اینا میتونن بیان کننده یه کد مورس باشن . قطعاً توی بازی یه جا روی برگه یا داخل یه کتاب ، مرجع اون کدها رو پیدا می کنین . بعضی وقتا این نقطه و خط ها  جایی نوشته نمیشن ، بلکه با استفاده از روشن و خاموش شدن چراغ ، پخش کردن صدای بوق یا هر چیز دیگه ای اون علائم مورس رو به شما اعلام می کنن که با غراردادن اون کد داخل مرجع به یه کلمه یا حتی یه جمله می رسین  که بیان کننده جواب یه معماس .
بعضی اوقات پیش میاد که به یه سری از نقطه های سیاه و سفید می رسید و ۶تا ۶تا میتونین اونا رو جدا کنین . در تهایت به ۴ عدد مختلف می رسین مثل : ۱۶ – ۱۲ – ۱۲ – ۸۵
و مرجعی برای برای تبدیل این اعداد به حروف انگلیسی وجود داره که این اعداد رو به حرف DOOR تبدیل می کنه.

نمونه رمزگشایی با استفاده از مورس

۸- متن هایی که داخل اون معما قرار گرفته و رمزی توش هست

داخل این متن ها شباهت هایی وجود دارد . مثلاً حروف BOLD شده ، عدد ۴ رقمی ، کلمات اول هر پاراگراف ، عددهای ۳ یا ۴ رقمی که به صورت حروف جدا جدا داخل متن در جاهای مختلف قرار گرفتن ، کلمات مخفف و …

نمونه از بکارگیری رمزگذاری در داخل متن – شماره ۱
نمونه از بکارگیری رمزگذاری در داخل متن – شماره ۲
نمونه از بکارگیری رمزگذاری در داخل متن – شماره ۳
نمونه از بکارگیری رمزگذاری در داخل متن – شماره ۴
نمونه از بکارگیری رمزگذاری در داخل متن – شماره ۵

۹- به دنبال اشکال مختلف بگردید

از اشکال موجود در محیط می تونید به رمزهایی برسید که توی اون ها نهفته شدن .

مثلاً :تعداد اضلاع٬ اعداد دیجیتال٬ تعداد هر شکل

نمونه ای از بکارگیری اشكال در طرح دعما

۱۰- راهنمای شما برای رکورد زدن دوستانتون هستن

اتاق فرار یه بازی ساده نیست٬ تنها راه خروج از اتاق تو زمان مشخص و بهتر از اون رکورد زدن تو این اتاق ها فقط و فقط کار گروهی شما و دوستانتونه .
اگر بتونین گروهی کار کنین ، یه راهبر خوب توی تیمتون داشته باشین و منظم بازی کنین قطعاً از بازیتون لذت می برین و حتی رکورد دار بازی ها میشین .
حتی نیاز به کمک گرفتن از Game Master هم ندارید.

منتظر آموزش های بعدی ما باشین … 😉

امتیاز به این مطلب
مهرداد احمدیان

مهرداد احمدیان

نظرات