اپ تایم‌فورفان رو

اتاق فرار در سال ۱۳۹۹

اتاق فرار در ۱۳۹۹ دچار جهش تولید می شود؟

سرگرمی و تفریح همواره یک جزء لاینفک در زندگی بشر بوده و از بدو خلقت انسان آثاری از بازی کردن و یا به عبارت دقیق تر تلاش برای سرگرم شدن را می توان مشاهده کرد و ملموس ترین مثال آن نیز یافتن وسایلی باستانی بوده که از دیده ی مورخان قدمتی بیشتر از اختراع خط داشته اند.
این نیاز بشر اما دچار دگرگونی شده و معنی جزئی سرگرمی و بخش های آن در طول تاریخ آبستن تغییرات زیادی قرار گرفته و همواره سلیقه ی انسان ها به روز شده است.

در قرن ۲۱ امّا، خو گرفتن سلایق به بازی های ویدیویی و کمرنگ شدن بازی ها و فعالیت های فیزیکی، طراحان بازی را مجبور به تلفیق چند سبک و شیوه بازی کرده است.
پس چه کاری بهتر از آنکه بازی های ویدیویی که حسابی محبوب، هیجان آور و جذاب هستند را در چارچوب واقعی پیاده سازی کرد، این تلفیق باعث شده در عین حال که نقاط قوت ویدیو گیم ها سر جای خود باقی مانده، مضرّات آنها (کم تحرکی، انزوای شخص بازی کننده و…..) تا حد زیادی رفع شود.

پس اتاق فرار یا اسکیپ روم خلق شد.

سفر این تفریح جذاب از آسیای شرقی و به طور دقیق تر از ژاپن آغاز شد و کم کم مهمان تمام کشورهای جهان شد و بعد از ۱۶ سال تا حدودی جایگاه خود را در میان قشر جوان پیدا کرد.

اما اتاق فرار یا اسکیپ روم در ایران چه وضعی دارد؟

این تفریح  ۵ سالی است که در کشور ما هم متولد شده و فعالان و طرفداران قابل توجهی را در خود جای داده. نسبت به منطقه خاورمیانه، ایران از کشورهایی است که وضعیت بهتری دارد، اما با این حال، اکثریت جامعه کوچکترین اطلاعی درباره این تفریح ندارد؛ همچنین باورهای غلط زیادی راجع به این تفریح شایع شده که ممکن است در صورت عدم ابهام زدایی و اطلاع رسانی درست، موجب آسیب دیدن این صنعت و یا حتی نابودی آن در کشور ما شود.
بالاتر اشارات مختصری به ماهیت اتاق فرار شد؛ اما به صورت خلاصه و کلی اتاق فرار فضاییست دکور شده که داستانی پسِ آن است و افراد شرکت کننده باید معماها و رازهای اتاق را متوجه شده و از آن خارج شوند.

این ماجراجوییِ محبوب سبک ها و داستان های زیادی را شامل می شود تا جایی که در حال حاضر فقط در پایتخت قریب به ۲۰۰ داستان و اتاق مختلف وجود دارد و خوشبختانه هزاران فرصت شغلی با کمترین امکانات خلق شده که در شرایط اقتصادی فعلی یک معجزه بوده و دلیل آن نیز عدم توانایی هیچ کشور و یا قدرتی برای تحریم کردن خلاقیت است.

با این حال وقتی بخواهیم از آمار و ارقام صحبت کنیم مکرراً مجبوریم از کلمات شاید، تقریباً و کلماتی این چنین و نه چندان مطمئن استفاده کنیم که دلیل آن، عدم توجه به این صنعت و نادیده گرفتن آن است. متاسفانه اطلاعات دقیقی از فعالان در این زمینه وجود ندارد؛ همچنین اُرگانی به صورت کلی اسکیپ روم را زیر شاخه ی خود ندانسته و نظارت و حمایت از اتاق فرار وجود ندارد که این امر موجب میشود که بسیاری از سرمایه داران به سراغ آن نروند و جهش و پیشرفت در تولید این صنعت با سرعت و کیفیت پایین و در سطح محدودی رخ دهد و این موضوع خواه ناخواه باعث میشود که این صنعت جلوه ی زیرزمینی به خود بگیرد و موجب بالا رفتن امکان ورود آسیب های اجتماعی- اخلاقی به این تفریح میشود.

در حالی که اتاق فرار ابداً فعالیت زیرزمینی یا مخفی نبوده و بهترين دليل براى نقض اين تفكر، محل احداث خیلی از این بازی هاست که اماکن تفریحی و مزدحم و خانوادگی بوده و دیدن اتاق فرار برج میلاد یا اتاق فرار تجریش در پایتخت نشانگر آن است که اتاق های فرار فعالیت مخفیانه یا خلاف عُرفی نداشته اند و این صنعت کسب و کاریست تابع تمام قوانین کشور و فعالیت آن ها منافاتی با قانون نداشته و صرفاً جدید بودن آن دلیل ناشناختگی و عدم ثبت شدن این تفریح سالم و خانوادگی است.

اتاق فرار ترسناک محبوب ترین و در دسترس ترین ژانر موجود در تهران است؛ البته در کنار آن ژانرهای فرار از سلول یا فرار از زندان و بازی های سبک کارآگاهی هم طرفداران خاص خود را دارند که می توان محل تحقیق جالبی برای روانشناسان باشد تا آسیب شناسی های لازم صورت گیرد و افراد متخصص چه بسا از این طریق بتوانند دردی از دردهای قشر جوان جامعه حل کنند.

برگرفته از فيلم اسکیپ روم

گاهاً اتاق فرارها شبیه سازی یک فیلم یا یک رمان و حتی یک داستان واقعی هستند؛ برای مثال: اتاق فرار نفس نکش یک شبیه سازی از فیلمی با همین عنوان است و یا اتاق فرار احضار شبیه سازی فیلم محبوب احضار است.
علت اینکه در این مقاله بیشتر به پایتخت توجه شده و صنعت اتاق فرار تهران را بررسی کردیم فراگیرتر بودن این تفریح در شهر تهران است. در رتبه های بعد میتوان از استان های البرز، شیراز و اصفهان یاد کرد که با تفاوت های جزئی درگیر همین مشکلات هستند و مسیر یکسانی برای آینده ی خود می بینند و مانند اسکیپ روم تهران، سردرگمی و شک و تردید باعث کند شدن گسترش فعالیت هایشان شده.

اما یک مساله مهم در مورد اتاق فرارها چگونگی بازگشت سرمایه در این صنعت و به طور کلی سوددهی آن است. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب اختصاصی تایم فور فان در این مورد را از اینجا مشاهده کنید. علاوه بر آن باید دید که آیا سال ۱۳۹۹، سال رسمی شدن اتاق فرار در کشور خواهد بود؟ و آیا اقداماتی در راستای اعتلای کیفیت این تفریح مورد توجه صورت میگیرد؟ در این بخش چه سرمایه گذاری هایی صورت میگیرد؟
به هر حال این عرصه ی نو جایگاه و فضای فعالیت بسیار بالایی دارد که در صورت غنیمت شمردن  اسکیپ روم سوای سود مادی قابل قبول و درآمدزایی، میتواند هدف های والاتری را نیز برآورده کند .
لازمه ی این امر امّا علم و تحقیق فراوان و تمركز جدی روی این عرصه است که موجب درخشش و شکوفایی این صنعت در کشور خواهد شد تا بر خلاف بسیاری از تفریح های مشابه که با عدم جدیت و دیده نشدن رو به اضمحلال رفتند، اتاق فرار از این درّه های ناهنجار عبور کند.

البته شايان ذکر است که اتفاقات خوب و امید بخشی در این زمینه رخ داده و مجموعه ها و افرادی هستند که با قبول ریسک، در بالاترین سطح در حال فعالیت در این صنعت بوده و به عنوان شغل اصلی آن را دنبال می کنند و برای ارتقای سطح کیفی در جشنواره و سمینارهای جهانی اسکیپ روم شرکت میکنند که با وجود تقبل هزینه های هنگفتی که از دیدگاه اقتصادی ابداً منطقی نیست به اعتلای سطح این تفریح پرداخته و همگام با جهان رو به جلو حرکت می‌کنند.

تیم “تایم فور فان t4f.ir” امّا یکی از مجموعه هایی است که در دو سال اخیر خود را به عنوان سایت مرجع اتاق فرار در کشور معرفی کرده و جدای از توجه به اهداف مادی، به بالا بردن آگاهی مردم از جدیدترین تفریح ها پرداخته، برای زدودن سیاه نمایی خلق شده به عدم وجود تفریح در کشور پرداخته و حداکثر تلاش خود را کرده، و در زمینه تولید محتوا و معرفی سرگرمی های خاص و کمتر دیده شده فعالیت می کند.

امتیاز به این مطلب
مهرداد احمدیان

مهرداد احمدیان

نظرات