اپ تایم‌فورفان رو

محبوب ترین مکانیزم های بازی

۱- انتزاعی

بردگیم هایی هستند بدون تم و یا اینکه تم بازی کاملاً با تجربه آن بازی فاصله دارد.

مثال:

Draughts, Chess, Go, Tak, Shobu, Hive, Santorini, Azul

۲- کنترل منطقه

بردگیم هایی که نوعی نقشه یا برد درون خود دارند و هدف اصلی بازیکنان گرفتن کنترل بر روی آن منطقه است.

مثال:

Battle for Rokugan, Small World, Risk, Nanty Narking, Blood Rage

۳- پویشی/میراث

بردگیم های پویشی مجموعه ای از سناریوهای مرتبط هستند که معمولاً اتفاقات رخ داده طی یک سناریو روی سناریوی بعدی تاثیر می گذارد. بازی های میراث یک نوع بردگیم پویشی هستند که در آن معمولاً انتخاب های شما تاثیر دائمی روی بازی خواهد داشت مثلاً پاره کردن یک کارت یا چسباندن یک برچسب روی بردِ بازی که این باعث می شود که این نوع بازی ها معمولاً یک بار مصرف باشند.

مثال:

Gloomhaven, Pandemic Legacy, Charterstone, Betrayal Legacy

۴- تکمیل کارت

بازی هایی هستند که در آن بازیکنان همگی با یک دسته از کارت های مشابه شروع می کنند و تلاششان این است که با حذف کارت‌های ضعیف و اضافه کردن کارت های قوی بهترین دسته کارت را بین حریفان خود داشته باشند

مثال:

Dominion, Star Realms, Undaunted: Normandy, Harry Potter: Hogwarts Battle

۵- جمع آوری کارت

برعکس بازی های تکمیل کارت، بازی های جمع‌آوری کارت بازی هایی هستند که در آن بازیکنان با دسته کارت های متفاوت بازی را شروع می کنند، دسته کارت هایی که از قبل طبق قوانینی خاص چیده شده‌اند.

مثال:

Magic: The Gathering, Android: Netrunner, Marvel Champions, Arkham Horror: The Card Game

۶- مهارتی

این بازی ها شامل مهارت های فیزیکی می شوند، چه استفاده از تمام بدن مانند Twister و چه تنها انگشتان مانند برداشتن بلوک ها در Jenga

مثال:

Tokyo Highway, Cube Quest, Catacombs, Flip Ships, Flick ‘em Up, crokinole, Beasts of Balance

۷- انتخابی

بازی هایی که معمولاً حرکت بعدی بازیکنان با استفاده از کشیدن کارت ها و یا ریختن تاس مشخص می شود.

مثال:

۷ Wonders, Sushi Go!, Villagers

۸- سیاه چال

بازی هایی که در آن بازیکنان معمولاً کاراکترهایی را انتخاب کرده و بر روی یک نقشه پیش می روند، و هدف نهایی آنها شکست دادن حریفان و یا خود بازی ست.

مثال:

Gloomhaven, Mansions of Madness, Star Wars: Imperial Assault, Mice and Mystics

۹- ساخت موتور

در طول این نوع بازی ها شما چیزی شبیه به یک موتور خواهید ساخت: وسیله ای که منابع شما را چند برابر می کند و این چرخه تا پیروزی شما ادامه خواهد داشت.

مثال:

Res Arcana, Century: Spice Road, Race for the Galaxy

۱۰- اروپایی

بازی هایی که نزدیک به سبک آلمانی (خانوادگی) هستند ولی به نسبت بازی های سبک آلمانی پیچیدگی بیشتری دارند و عامل رقابت در این بازی ها اهمیت بالاتری به نسبت بازی های آلمانی دارند سبک اروپایی میانه را رعایت میکند و بین سبک آلمانی و سبک آمریکایی قرار دارد.

مثال:

Agricola, Paladins of the West Kingdom

۱۱-  ریسکی

به مانند اکثر مسابقه های تلویزیونی، بازی های ریسکی بردگیم هایی هستند که در آن شما باید برای بردن جایزه ی بیشتر، ریسک از دست دادن تمام داراییتان را به جان بخرید، یا اینکه با اندوخته ی تان از ادامه بازی انصراف دهید.

مثال:

Auf Teufel komm raus, The Quacks of Quedlinburg, Port Royal, Deep Sea Adventure

۱۲- تاس محور

از ساده ترین و آشناترین بازی ها هستند که در آن شما به وسیله یک یا چند تاس حرکت بعدیتان را مشخص می کنید و معمولاً یا داخل یک مسیر دارای آغاز و پایان و یا مسیری گره خورده که چندین و چندبار در آن می چرخید.

مثال:

Monopoly, The Game of Life, Snakes and Ladders, Formula D

۱۳-  شانس و استراتژی

بازی هایی هستند که در آن از تاس یا کارت کمک گرفته می شود اما تصمیم نهایی با بازیکن است و به دلیل سناریوهای متفاوت، حتی اگر همه از یک کارت یا تاس استفاده کنند و تصمیم های متفاوت بگیرند، پایانی کاملاً متفاوت با یکدیگر خواهند داشت.

مثال:

Backgammon, Yahtzee, Railroad Ink, Ganz Schon Clever, Corinth

۱۴- علت و معلول

یک یا چند نفر از بازیکنان، رازی نزد خود دارند، و بقیه باید آنها را پیدا کنند، این بازی ها پر از دروغ، بلوف و تهمت زنی هستند.

بازیکنان مخفیانه نقش هایی می گیرند و باید هر کدام به هدف نهایی خود برسند.

مثال:

Blood on the Clocktower, One Night Ultimate Werewolf, The Resistance, Murder Mystery

۱۵-  قصه خوانی

بازی هایی داستان محور که روی یک سناریوی از پیش تعیین شده یا کاملاً توسط خود بازیکنان طراحی شده تمرکز دارد؛ این بازی ها می توانند در یک جلسه به پایان برسند یا به حدی طولانی شوند که هفته ها برای پایانشان زمان لازم باشد.

مثال:

The King’s Dilemma, Tales of the Arabian Nights

۱۶- کارگر

بردگیم هایی هستند که در آن شما مهره های زیادی دارید که معمولاً نقش همان کارگر را دارند و آن ها را برای انجام اهدافی بر روی بُرد قرار می دهید و تصمیماتتان بر روی ادامه بازی و بازی دیگر بازیکنان تأثیر می گذارد.

مثال:

Charterstone, Agricola, Caverna, Lords of Waterdeep

۱۷- جنگی

بازیکنان در این بازی ارتش خود را با استفاده از مهره ها و ژتون های مختلف در مقابل هم قرار می دهند و زمانی برنده می شوند که مهره های حریف را حذف کرده و یا به هدف نهایی بازی دست پیدا کنند.

مثال:

Warhammer 40,000, Memoir ‘۴۴, Risk, Axis & Allies

امتیاز به این مطلب
مهدی فرزام

مهدی فرزام

لاجرم مست و طربناک و قوی بنیادم :)

نظرات