صنعت اتاقفرار، اگرچه نسبتاً جدید است، دارای چندین چهره تأثیرگذار است که نقش مهمی در توسعه و محبوبیت آن ایفا کردهاند. برخی از این افراد در طراحی پیشگام هستند، برخی دیگر رهبران فکری و کارآفرینان برجستهای هستند که دامنه اتاقهای فرار را در سطح جهانی گسترش دادهاند. در اینجا به چند شخصیت تأثیرگذار اشاره میکنیم:
دسترسی سریع
او که اغلب به عنوان یکی از پیشگامان اتاقهای فرار در دنیای واقعی شناخته میشود، مجموعه SCRAP را در کیوتو، ژاپن، در سال ۲۰۰۷ تاسیس کرد. بازی طراحی او “بازی واقعی فرار”، استاندارد بسیاری از طراحیهای اتاقفرار در سراسر جهان را تعیین کرد.
او بنیانگذار مجارستانی Parapark است؛ مکانی که ادعا میکند اولین اتاقفرار است که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد. طراحیهای او بر اساس نظریه جریان، روانشناسی با نام Mihaly Csikszentmihalyi است و آتیلا اولین فردیست که روایتهای بازی را به فضاهای فیزیکی تبدیل کرده است.
الان لی:
یکی از خالقان بازی رومیزی معروف (گربه های انفجاری)”Exploding Kittens” و یک چهره پیشگام در داستان سرایی ترانس مدیاست، او همچنین در طراحی و مفاهیم روایی در صنعت اتاقفرار مشارکت داشته است.
بنیانگذاران Room Escape Artist، یک وب سایت نقد و بررسی که تجزیه و تحلیل و بینشی در مورد صنعت ارائه میدهد. کار آنها در سایت و کمکهای آنها به جامعه، از جمله سازماندهی RECON (کنوانسیون فرار از واقعیت)، تأثیرگذار بوده است.
او یکی از اولین بنیانگذاران صنعت اتاقفرار در ایالات متحده است، وی مجموعه Escape the Room NYC را تأسیس کرد که یکی از اولین مجموعههای اتاقفرار در ایالات متحده بود و امروزه بازیهای این مجموعه به یکی از محبوبترین بازیهای دنیا تبدیل شده است.
یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت پازل بریک، یکی از اولین شرکتهای اتاقفرار آمریکایی، نیت به یکی از حامیان مهم این صنعت تبدیل شده است و بینشهایی را در مورد جنبههای تجاری و طراحی ارائه میدهد.
ریچارد برگ:
دیوانه واقعی اتاقفرار! همبنیانگذار برند “cluekeepers”و سازنده جشنواره بینالمللی ترپکا، کاپیتان تیم ملی ایالات متحده در تورنمت اتاقفرار ردبول و رکورددار گینس در تجربه ۲۲ بازی در ۲۴ ساعت. مجموعه تایمفورفان در سال ۱۳۹۹ با ریچارد برگ در اولین دوره جشنواره باف همکاری داشتند.
معروف به میزبانی پادکست صوتی “Escape Room Divas”، آنها علاقهمندان به اتاقفرار هستند که از طریق بحث در مورد طراحی بازی، تئوری پازل و روندهای صنعت تاثیرگذار بودهاند و صدایی رسانهای برای بازیکنان و سازندگان ارائه کردهاند.
یکی از بنیانگذاران Sequel، یک شرکت اروپاییست. او نقش مهمی در آوردن اتاقهای فرار به محیطهای شرکتی و آموزشی ایفا کرده است و دامنه و استفاده از مفاهیم اتاقفرار را فراتر از یک سرگرمی خالص افزایش داده است.
توجه به این نکته مهم است که صنعت اتاقفرار یک جنبش جمعیست تا محصول رویاپردازان منفرد. بسیاری از قهرمانان گمنام، صاحبان مشاغل کوچک و طراحان پرشور، هر روز در مقیاس محلی و بینالمللی به رشد و نوآوری آن کمک میکنند. این صنعت به دلیل تلاشهای مشترک افراد مختلف از پیشینههای مختلف، از جمله طراحان بازی، نویسندگان خلاق، طراحان صحنه و ادغامکنندگان فناوری، که همگی نقشهای مهمی در شکلدهی به تجربیات اتاقفرار دارند، پیشرفت میکند.
مهدی فرزام
لاجرم مست و طربناک و قوی بنیادم :)
نظرات