اپ تایم‌فورفان رو

با چهره های اثرگذار صنعت اتاق فرار آشنا شوید.

صنعت اتاق‎فرار، اگرچه نسبتاً جدید است، دارای چندین چهره تأثیرگذار است که نقش مهمی در توسعه و محبوبیت آن ایفا کرده‎اند. برخی از این افراد در طراحی پیشگام هستند، برخی دیگر رهبران فکری و کارآفرینان برجسته‎ای هستند که دامنه اتاق‎های فرار را در سطح جهانی گسترش داده‎اند. در اینجا به چند شخصیت تأثیرگذار اشاره می‎کنیم:

تاکائو کاتو:

او که اغلب به عنوان یکی از پیشگامان اتاق‎های فرار در دنیای واقعی شناخته می‎شود، مجموعه SCRAP را در کیوتو، ژاپن، در سال ۲۰۰۷ تاسیس کرد. بازی طراحی او “بازی واقعی فرار”، استاندارد بسیاری از طراحی‎های اتاق‎فرار در سراسر جهان را تعیین کرد.

آتیلا گیورکوویچ:

او بنیانگذار مجارستانی Parapark است؛ مکانی که ادعا می‎کند اولین اتاق‎فرار است که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد. طراحی‎های او بر اساس نظریه جریان، روانشناسی با نام Mihaly Csikszentmihalyi است و آتیلا اولین فردی‎ست که روایت‎های بازی را به فضاهای فیزیکی تبدیل کرده است.

الان لی:

یکی از خالقان بازی رومیزی معروف (گربه های انفجاری)”Exploding Kittens” و یک چهره پیشگام در داستان سرایی ترانس مدیاست، او همچنین در طراحی و مفاهیم روایی در صنعت اتاق‎فرار مشارکت داشته است.

دیوید اسپیرا و لیزا اسپیرا:

بنیانگذاران  Room Escape Artist، یک وب سایت نقد و بررسی که تجزیه و تحلیل و بینشی در مورد صنعت ارائه می‎دهد. کار آن‎ها در سایت و کمک‎های آن‎ها به جامعه، از جمله سازماندهی RECON (کنوانسیون فرار از واقعیت)، تأثیرگذار بوده است.

ویکتور بلیک:

او یکی از اولین بنیان‎گذاران صنعت اتاق‎فرار در ایالات متحده است، وی مجموعه Escape the Room NYC را تأسیس کرد که یکی از اولین مجموعه‎های اتاق‎فرار در ایالات متحده بود و امروزه بازی‎های این مجموعه به یکی از محبوب‎ترین بازی‎های دنیا تبدیل شده است.

نیت مارتین:

یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت پازل بریک، یکی از اولین شرکت‎های اتاق‎فرار آمریکایی، نیت به یکی از حامیان مهم این صنعت تبدیل شده است و بینش‎هایی را در مورد جنبه‎های تجاری و طراحی ارائه می‎دهد.

ریچارد برگ:

دیوانه واقعی اتاق‎فرار! هم‎بنیانگذار برند  “cluekeepers”و سازنده جشنواره بین‎المللی ترپکا، کاپیتان تیم ملی ایالات متحده در تورنمت اتاق‎فرار ردبول و رکورددار گینس در تجربه ۲۲ بازی در ۲۴ ساعت. مجموعه تایم‌فور‌فان در سال ۱۳۹۹ با ریچارد برگ در اولین دوره جشنواره باف همکاری داشتند.

ارول الومیر و ماندا ویتنی:

معروف به میزبانی پادکست صوتی “Escape Room Divas”، آنها علاقه‎مندان به اتاق‎فرار هستند که از طریق بحث در مورد طراحی بازی، تئوری پازل و روندهای صنعت تاثیرگذار بوده‎اند و صدایی رسانه‎ای برای بازیکنان و سازندگان ارائه کرده‎اند.

کریستف مالت:

یکی از بنیانگذاران Sequel، یک شرکت اروپایی‎ست. او نقش مهمی در آوردن اتاق‎های فرار به محیط‎های شرکتی و آموزشی ایفا کرده است و دامنه و استفاده از مفاهیم اتاق‎فرار را فراتر از یک سرگرمی خالص افزایش داده است.

توجه به این نکته مهم است که صنعت اتاق‎فرار یک جنبش جمعی‎ست تا محصول رویاپردازان منفرد. بسیاری از قهرمانان گمنام، صاحبان مشاغل کوچک و طراحان پرشور، هر روز در مقیاس محلی و بین‎المللی به رشد و نوآوری آن کمک می‎کنند. این صنعت به دلیل تلاش‌های مشترک افراد مختلف از پیشینه‌های مختلف، از جمله طراحان بازی، نویسندگان خلاق، طراحان صحنه و ادغام‌کنندگان فناوری، که همگی نقش‌های مهمی در شکل‌دهی به تجربیات اتاق‎فرار دارند، پیشرفت می‌کند.

امتیاز به این مطلب
مهدی فرزام

مهدی فرزام

لاجرم مست و طربناک و قوی بنیادم :)

نظرات