اپ تایمفورفان رو
دسترسی سریع
بازیگردان یا گیم مستر، مسئول اصلی کنترل و هدایت بازی است. وظایف گیم مستر شامل موارد زیر میشود:
نظارت بر رفتار بازیکنان از طریق دوربینها یا حضوری
ارسال سرنخها در صورت نیاز
ایجاد فضای روانی مناسب و القای حس واقعی داستان
رعایت ایمنی و حفظ جریان بازی
گیم مستر، در واقع کارگردان پشت صحنه اتاق فرار است که بدون حضور او، بازی معنا و جهت نخواهد داشت.
در برخی اتاقهای فرار بهویژه ژانرهای اتاق فرار ترسناک یا داستانمحور، از اَکتورها استفاده میشود. اکتورها نقشهایی از جمله قاتل، روح، نگهبان یا شخصیتهای داستانی را بازی میکنند. وظایف آنها شامل:
تعامل با بازیکنان طبق سناریو
ایجاد تنش و هیجان
هدایت غیرمستقیم بازیکنان به بخشهای مختلف بازی
اکتور نقش مهمی در باورپذیر کردن فضا و تجربه عمیقتر بازی دارد.
ژانر اسلشر بیشترین کاربرد خود را در فیلم های ترسناک به عنوان ریز ژانر ایفا میکند ، در این فیلم ها یک قاتل یا کارکتر روانی با وسایلی که در اختیار دارد(چاقو،اسلحه،تبر،و…) اهداف خود را قربانی یا سلاخی میکند . این فیلمها اغلب بر روی خشونت و ترس متمرکز هستند و اغلب شامل صحنههایی از قتل و کشتار هستند.
اما این کلمه در بین کاربران اتاق فراری معنی دیگری دارد و شخص یا تیمی که به دنبال این ژانر است توقع کتک خوردن و آزار و اذیت از طرف عوامل اتاق فرار را دارد! موردی که به هیچ عنوان در هیچ بازی ای قابل اجرا نیست و با استاندارد بودن یک بازی رابطه ای کاملا متناقض دارد!
البته امروزه به هر بازی که القای حس ترس انسانی دارد بازی اسلشری میگویند که خطابی اشتباه و غلط است . در نهایت به صورت نمادین میتوانیم در یک بازی با ژانر هیجانی و اکشن ، بازیگر یا شخصیتی که به دنبال ما (بازیکنان) است را شخصیت اسلشر بازی خطاب کنیم اما توقع درگیری و القای حسی که در فیلم هایی از قبیل Terrifier مشاهده کردیم توقعی اشتباه و جاهلانه است.
هینتها، راهنماییهایی هستند که در زمان گیر کردن بازیکنان به آنها داده میشود تا بتوانند مسیر حل معما را پیدا کنند. این سرنخها ممکن است بهصورت موارد زیر ارائه شوند:
صوتی (از طریق بلندگو)
تصویری (از طریق مانیتور)
گفتاری (از طریق گیم مستر یا اکتور)
تعداد یا نحوهی دریافت هینت بسته به قوانین هر اتاق متفاوت است.
سنسور چشمی،اصطلاحی ساخته شده توسط عوامل بازی است که تنها در ایران معنی پیدا میکند و اصطلاحی جهانی نیست، سنسور چشمی بدین معنی است که طبق عملی که ما انجام میدهیم عکس العملی بی برنامه و فیک توسط بازیگردان به ما نمایان شود!
برای مثال با باز کردن جعبه ای در بازی به کلید فشاری برخورد کنیم که با فشردن آن درب رو به روی ما باز شود اما زمانی که کلید را فشار میدهیم درب توسط عوامل به صورت دستی یا به صورت جداگانه از حرکت ما توسط کلیدی در اتاق گیم مستر با حرکت بازیگردان باز شود! به این بی برنامگی و ناهماهنگی سنسور چشمی میگویند که باعث القای حسی تقلبی برای بازیکنان در بازی میشود.
«بک یا فوروارد زدن» به زمانی گفته میشود که بازیکنان در مسیر بازی باید به عقب تر یا جلو تر ، برای انجام کار یا ماموریتی حرکت کنند یا به معماهایی که قبلاً حل شدهاند دوباره مراجعه کنند. این کار معمولاً برای القای بیشتر حس و حال ترس و هیجان به بازیکنان انجام میشود.
جامپ اسکیر یکی از روشهای رایج در اتاقهای ترسناک است که با هدف ترساندن ناگهانی بازیکن اجرا میشود. این عنصر معمولاً شامل:
حضور ناگهانی اکتور
نورپردازی ناگهانی
صدای بلند و شوکهکننده
جامپ اسکیر نقش مهمی در بالا بردن آدرنالین بازیکنان و حفظ هیجان بازی دارد.
برخی از وسایل یا بخشهای دکور در اتاق فرار برای ایمنی یا حفظ تجهیزات بازی نباید لمس شوند. این موارد معمولاً با برچسب یا تابلو “Don’t Touch” یا “دست نزنید” مشخص شدهاند. رعایت این قانون برای سلامت بازیکن و حفظ کیفیت بازی ضروری است.
در نهایت شناخت اصطلاحات رایج در اتاق فرار باعث میشود تجربه بازی روانتر، حرفهایتر و لذتبخشتر باشد. چه بهعنوان بازیکن تازهکار و چه بهعنوان گیممستر یا اکتور، دانستن این واژهها به شما کمک میکند تا نقش خود را بهتر ایفا کنید و درک عمیقتری از فضای بازی داشته باشید.
با آرزوی موفقیت*
بهتون خوش بگذره:)
آرمان کیقبادی
علاقه مند به دنیای بازی و سرگرمی ، دارای تحصیلات آکادمیک طراحی و بازیسازی ، کارشناس کیفی و سطح بندی سینما ترس ها و اتاق های فرار :)
نظرات