جشنواره بهترین اتاق فرار سال ۱۳۹۹

تیم نقد سایت تفریحی تایم فور فان برای ایجاد و اجرای سازوکار تایید شده تاپ اسکیپ روم پراجکت با 36 تیم علاقمند و فعال واجد شرایط سنی و تجربه کافی در عرصه اسکیپ ارتباط برقرار کرده و بعد از راستی آزمایی، در فاز اولیه ی داوری با توجه به بخش های جشنواره و قسمت های اصلی اتاق فرار، در یک قالب طراحی شده با نظر تخصصی این عزیزان کاندیدا های هر بخش جشنواره بهترین اتاق فرار (باف) را انتخاب کرده و بعد از انتخاب شدن بازی ها در فاز اول، تیم بریک اوت کینگز با استناد به اصول بازی سازی عنوان شده در کتاب The Art Of Game Design نوشته جسی شل یکی از مطرح ترین کتاب های عرصه طراحی بازی از بین اتاق های کاندید شده توسط هیئت داوران فاز اول، برنده نهایی هر بخش را انتخاب خواهد کرد.

فضاسازی

فضاسازی یکی از ارکان مهم هر اتاق فرار است و وظیفه و غایت اصلی آن ساخت محیطی ست که بازیکن در آن هرچه بیشتر فضای بازی را درک کرده و غرق در اتمسفر بازی شود؛ قوی بودن یک اتاق در این بخش موجب می شود که بازیکنان بسیار بیشتر لذت ببرند و دقایق حضورشان در اتاق را کاملاً در جهان آن بازی سیر کنند. از عوامل موثر در ایجاد فضاسازی خوب می توان به دکوراسیون، موسیقی متن، نورپردازی وشیوه هینت رسانی به بازیکنان اشاره کرد. ایجاد یک فضای واقعی برای اتفاقات بازی که آن ها را هرچه بیشتر باورپذیر کند، باعث ایجاد نقطه عطف در اتاق فرار می شود.

روند معمایی

گیم پلی یک اتاق فرار روند معمایی آن است که هویت بازی بودن را به اتاق فرار می بخشد، روند معمایی یک بازی باید به خودیِ خود به قدری جذاب باشد که به افزونه هایی مانند ترس و هیجان و دلهره احتیاج نباشد و این افزونه ها مرکزیت تفریح را تصاحب نکنند و انتظار اصلی بازیکن از یک اتاق فرار باید بخش معمایی آن باشد. روند معمایی در وهله اول باید خالی از ایراد منطقی و قابل حل با استفاده از المان ها و اطلاعات داخل اتاق و بدون احتیاج به هینت بوده و در وهله های بعد باید دارای نوآوری، تنوع در طراحی، انطباق با تم و داستان بازی و دسته بندی شده بر حسب سختی و آسانی باشند؛ نکته خیلی مهم در ایجاد یک روند معمایی خوب چیدمان صحیح معماهاست.

سناریو اقتباسی

برخی از طراحان برای نوشتن سناریو به سراغ فرنچایز ها، رمان ها و غالباً فیلم های مشهور و محبوب می روند تا بازیکنان شانس حضور در یکی از جهان های جذابی که روی کاغذ یا صفحه تلویزیون دیده اند را به صورت فیزیکی و واقعی به دست آورند؛ این انتخاب موجب می شود که طراح برای ساخت اتاق خود با محدودیت مواجه شود. مهم ترین نکته برای نزدیک شدن اتاق به موضوع اقتباس شده فضاسازی رخدادهای بازی و دکوراسیون است تا بازیکن بتواند تجربه ی بودن در نقش قهرمانان داستان یا حضور در جهان داستان را به خوبی احساس کند.

سناریو انتزاعی

سناریو شیرازه اصلی یک اتاق فرار است که باقی اجزای اتاق فرار را در کنار هم نگه می دارد و آن ها را به هم مرتبط می کند، طراح بازی باید در مرحله اولِ ساخت اتاق فرار به سراغ تألیف و نگارش داستانی انتزاعی برود و سپس این داستان را به فرمت و قالب بازی دربیآورد.
شیوه روایت شدن داستان برای بازیکنان، داشتن منطق محکم و مستدل برای سوالات آنها، جذابیت ذاتی داستان بازی، داشتن عقبه و منطق برای کاراکترهای بازی، بازیکنان و رخداد های حین بازی موجب اعتلای کیفیت سناریوی تالیف شده توسط طراحان می شود.

دکوراسیون

دکوراسیون هویت اتاق فرار است و اولین مسئله ای ست که بازیکن  به محض ورود به اتاق با آن مواجه می شود. دکور بازی هرچه بیشتر بتواند نوآور و خلاق باشد، بازیکن بیشتر احساسِ بودن در یک محیط خاص را تجربه می کند. وجود المان های خاص و دخیل در روند بازی، خلاقیت در شرایط و سبک کلی  طراحی محیط، ایمنی بالا و راحتی بازیکن در محیط، اجرای صحیح تم بازی و دقت درجزئیات موجب با کیفیت شدن دکور آن بازی می شود.

بهترین اتاق فرار ترسناک

بازی سازان گاه برای جذاب تر شدن اتاق های فرار طراحی شده به سراغ ساید گیم، هیجان، دلهره و در بیشتر موارد ترس می روند. این افزونه جذاب که این روزها طرافداران زیادی دارد می تواند به جذاب تر شدن بازی بسیار کمک کند اما استفاده از آن نباید موجب فراموش شدن باقی بخش های اتاق فرار شود. به عبارت بهتر این افزونه ها به ویژه ترس برای یک اتاق فرار مانند نمک و ادویه برای غذا هستند؛ استفاده ی به اندازه از آنها به بهبود کیفیت اتاق کمک می کند اما نمیتوان به تنهایی به این بخش ها اتکا کرد .
بازی با کیفیتی که در کنار کیفیت بالای ساخت (سناریو، معما، فضاسازی و...) دارای ترسی منطقی، ایمن و خلاقانه باشد را می توان یک اتاق فرار ترسناک خوب نامید.

بهترین اتاق فرار

زمانی که یک بازی در همه بخش هایِ اصلیِ تشکیل دهنده ی اتاق فرار حرفی برای گفتن داشته باشد و خلاقیت، نوآوری و کیفیت را همزمان شامل شود می توان گفت که اتاق کاملی ست. این اتاق باید دارای کمترین اشتباه  در ساخت بوده و نزدیک ترین حالت به یک اتاق ایده آل باشد.

 

Atmosphere: Atmosphere is one of the important pillars of any escape room and its main task and goal is to create an environment in which the player understands the game’s environment as much as possible and immerses himself in the atmosphere of the game; The strength of a room in this section makes the players have much more fun and spend their time in the room completely in the world of that game. Factors influencing the creation of a good atmosphere include: decoration, soundtrack, lighting and hinting methods. Creating a real environment for the events of the game that makes them as believable as possible creates a turning point in the escape room.
Puzzle process: The gameplay of an escape room is the puzzle process which gives the room the identity of being a game, the puzzle process of a game should be so attractive in itself that it does not need augmentations such as fear, excitement and apprehension, and these augmentations do not become the center stage of the game, and the main expectation of the player from an escape room should be the puzzle part of it. The puzzle process in the first place should be free of logical and solvable problems using elements and information in the room without the need for hints, and in the second place should have innovation, variety in design, adaptation to the theme and story of the game and category, well arranged depending on difficulty and ease; A very important point in creating a good puzzle process is the correct arrangement of puzzles.
Adapted Screenplay: Some designers turn to franchises, novels, and often popular movies to write screenplays so that players can physically and realistically have the chance to be in one of the fascinating worlds they have read on paper or seen on television. This choice will limit the designer to build his room. The most important thing for the room to approach the adapted subject is to create a space for game events and decoration so that the player can feel the experience of being in the role of the protagonists or being in the story world.
Abstract Scenario: The main components of an escape room is the scenario for it keeps the other components of the escape room together and connects them. The game designer must write an abstract story in the first stage of building the escape room. Then convert this story to the format of the game.
The way the story is told to the players, having a strong and reasoned logic for their questions, the inherent charm of the game story, having a history and logic for the game characters, players and events during the game increases the quality of the scenario written by the designers.
Decoration: Decoration is the identity of the escape room and is the first thing that the player encounters as soon as he enters the room. The more innovative and creative the game decor can be, the more the player experiences the feeling of being in a certain environment. Existence of special and involved elements in the game process, creativity in the conditions and general style of environment design, high safety and comfort of the player in the environment, correct execution of the game theme and attention to detail cause the quality of the game decor.
The best scary escape room: Game makers sometimes go to the side game, excitement, panic and in most cases fear to make the escape rooms designed more attractive. This attractive augmentation, which has a lot of fans these days, can help make the game more appealing, but using it should not cause the rest of the room’s parts to be forgotten. In other words, these additives especially fear are for an escape room are such as salt and spices for food; Using them in moderation helps to improve the quality of the room, but you cannot rely on these parts only.
A high-quality game that has a logical, safe and creative fear along with the high quality of construction (scenario, puzzle, atmosphere, etc.) can be called a good scary escape room.
The best escape room: When a game has something to say in all the main parts of the escape room and includes creativity, innovation and quality at the same time, it can be said that it is a perfect room. This room should have the least mistakes in construction and be the closest to an ideal room.
 

تاریخ: 1399-09-22 12:02:31