تعداد بسیار زیادی از بازیها از طریق ایدههای مشترک، مکانیکها، مضامین و حتی عناصر روایی به هم مرتبط هستند. فرآیند توسعه و طراحی بازی اغلب شامل الهام گرفتن از بهترین بخشهای فیلم، سریال و یا بازیهای موجود یا ساخت آنها بر اساس آن است. از این رو یکی از فراگیرترین حالات خلق بازی اقتباس یا الهام گرفتن از بازیهای موجود است؛ فرآیند توسعه بازیها همواره ادامهدار است و بازیها به یکدیگر تبدیل میشوند:
شناسایی عناصر اصلی: ابتدا مشخص کنید که چه چیزی بازی اصلی را منحصر به فرد و لذت بخش میکند. ممکن است مکانیک، موضوع، روایت، سبک بصری و غیرهی بازی باشد که آن را متمایز میکند. مطمئن شوید که این موارد را در اقتباس خود حفظ کنید و در عین حال اثر منحصر به فرد خود را به آن اضافه کنید.
دریافت مجوز: اگر قصد دارید مستقیماً یک بازی موجود را اقتباس کنید، مخصوصاً بازی دارای حق معنوی، دریافت مجوز قانونی یا مجوز اخلاقی بسیار مهم است. در غیر این صورت، ممکن است با مشکلات نقض حقوق معنوی اثر مواجه شوید.
تجزیه و تحلیل مخاطب: مخاطبان بازی اصلی را بشناسید. آنها از چه جنبههای بازی بیشتر لذت میبرند؟ نگه داشتن این عناصر در نسخه اقتباس شده برای بازیکنان جذاب خواهد بود.
مفهوم را دستکاری کنید: سعی کنید چیز جدیدی را به بازی اضافه کنید که در نسخه اصلی ارائه نشده است. این میتواند مکانیکی اضافی، یک روایت تازه، تصاویری متفاوت و غیره باشد. این امر موجب میشود به جای اینکه یک کپی مستقیم انجام داده باشید، یک اثر برجسته و متمایز خلق کنید.
نمونه اولیه: یک نمونه اولیه از بازی خود آماده کنید تا مکانیکها و ترکیب آنها را با عناصر جدید آزمایش کنید. هر بخش که لازم است را بر اساس بازخورد و آزمایش تغییر دهید.
طراحی و توسعه: محیطهای بازی، شخصیتها و آیتمهای خود را طراحی کنید. اطمینان حاصل کنید که طراحی و گیمپلی بازی منسجم است و روح بازی اصلی را منعکس میکند و در عین حال تجربهای تازه ارائه میدهد.
آزمون و خطا: چندین بار تست کنید و در صورت لزوم تغییرات اساسی بدهید. بازخورد پلیتسترها برای اصلاح و صیقل دادن بازی برای بهبود تجربه کلی بازیکن لازم است.
به یاد داشته باشید، هدف شبیهسازی بازی اصلی نیست، بلکه ایجاد یک بازی منحصر بهفرد است که روح بازی اصلی را به تصویر بکشد و در عین حال تجربهای جدید و جذاب را به بازیکنان ارائه دهد.
مهدی فرزام
لاجرم مست و طربناک و قوی بنیادم :)
نظرات