اپ تایم‌فورفان رو

مرامنامه جشنواره باف

بسمه تعالی

مرامنامه جشنواره بهترین اتاق فرار (باف)، برگزار شده توسط شرکت دنیای سرگرمی دادمهر زیما (تایم فور فان T4F.ir) جهت اطلاع عموم در ۱۱ بند تقدیم میگردد.

این مرامنامه در تاریخ ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰ شمسی تدوین گردیده و در صورت ایجاد هرگونه تغییر در آینده، نسخه جدید در درگاه اینترنتی تایم فور فان (www.T4F.ir) جایگزین نسخه های سابق شده، و تمامی نسخه های سابق ساقط از اعتبار خواهند بود.

بند اول: حوزه فعالیت

جشنواره بهترین اتاق فرار (از این پس: باف) توسط شرکت دنیای سرگرمی دادمهر زیما (از این پس: تایم فور فان) برگزار میشود تا از برترینهای حوزه اتاق فرار در ایران قدردانی به عمل بیاورد.

با توجه به محدودیت های اجرایی موجود، جشنواره باف توانایی بررسی تمام بازیهای سطح کشور را نداشته ودر حال حاضر صرفا به بررسی بازیهای استانهای تهران و البرز میپردازد. با این حال امید میرود که در آینده نه چندان دور توانایی پوشش سراسری را نیز به دست بیاورد. بدیهی است با گسترش سطح پوشش دهی جشنواره باف، این مرامنامه نیز به تبع آن تغییر خواهد کرد و جایگزین مرامنامه سابق خواهد شد.

بند دوم: اهداف کلی

۱- تقدیر و تشکر از سازندگان برتر و شناساندن بازیهای ساخته شده طبق اصول بین المللی بازیسازی به مخاطبان اتاق فرار از طریق پلتفرم خود (درگاه اینترنتی تایم فور فان به آدرس www.T4F.ir).

۲- ایجاد بازار فروش بهتر برای بازیهای با کیفیت تر در حوزه اتاق فرار.

بند سوم: زمان برگزاری

جشنواره باف به صورت سالانه و در میانه سال برگزار میشود و بازیهای عرضه شده طی سال شمسی گذشته (از اولین روز فروردین تا آخرین روز اسفند) را مورد بررسی قرار میدهد.

مثال: جشنواره باف ۱۴۰۰ که در آبان ماه ۱۴۰۰ برگزار میشود، بازیهای افتتاح شده از ۱ فروردین ۱۳۹۹ تا ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ را بررسی میکند.

بند چهارم: مدت برگزاری

با توجه به ساز و کار جشنواره باف، مدت برگزاری و بررسی آثار به صورت متغیر از ۳ الی ۵ ماه در نظر گرفته شده است.

بند پنجم: محل برگزاری

از آنجایی که جشنواره شامل بخش های مختلفی میشود، نمیتوان محل ثابتی را برای برگزاری تمام این بخش ها و فعالیتها در نظر گرفت؛ اما اقدامات مدیریتی و جلسات در مرکز فرهنگی- تفریحی تایم فور فان به آدرس: تهران- بلوار میرداماد- خیابان رودبار شرقی- نرسیده به مینا- پلاک ۵۷، کد پستی: ۱۹۱۳۶۳۴۴۵۱ برگزار میشود.

بند ششم: بخش های جشنواره

جشنواره باف در ۱۰ بخش بازیها را مورد بررسی قرار میدهد که اسامی و تفصیل آنها را در ادامه خواهیم آورد:

۱- بهترین فضاسازی (تهران): به بازی ای که بهترین فضاسازی را ارائه داده باشد تقدیم میشود.

۲- بهترین دکوراسیون (تهران): به بازی ای که بهترین دکوراسیون را ارائه داده باشد تقدیم میشود.

۳- بهترین سناریو انتزاعی (تالیفی) (تهران): به بازی ای که بهترین سناریو انتزاعی را ارائه داده باشد تقدیم میشود.

۴- بهترین سناریو اقتباسی (تهران): به بازی ای که بهترین سناریو اقتباسی را ارائه داده باشد تقدیم میشود.

۵- بهترین بازی ترسناک (تهران): به بهترین بازی در بین بازیهای ژانر ترسناک تقدیم میشود.

۶- بهترین روند معمایی (تهران): به بازی ای که بهترین روند معمایی را ارائه داده باشد تقدیم میشود.

۷- بهترین بازی از نگاه مردم (تهران): به بازی ای که بیشتری رای را از مخاطبین دریافت کند تقدیم میشود.

۷-۱- نظرسنجی مردمی از یک ماه قبل از برگزاری اختتامیه و از طریق وب سایت تایم فور فان انجام میپذیرد.

۸- ایده نو (تهران): به بازی ای که ابداع جریان سازی در حوزه اتاق فرار انجام داده باشد تقدیم میشود.

۹- باف (تهران): به بهترین اتاق فرار تهران تقدیم میشود.

۱۰- باف (البرز): به بهترین اتاق فرار استان البرز تقدیم میشود.

بند هفتم: ساختار جشنواره

نحوه داوری بازیها و ساز و کار جشنواره به صورت دو مرحله ای بوده که با الهام از روند داوری معتبرترین مجموعه رتبه بندی اتاق فرار در جهان به نام تاپ اسکیپ رومز پراجکت (Top Escape Rooms Project) یا ترپکا (TERPECA) و پیشرفته تر کردن آن به دست آمده است.

ماده ۱- تعیین نامزدها

۱-۱- از تمام علاقمندان به اتاق فرار به شرط داشتن حداقلهای زیر برای عضویت در هیئت داوران جشنواره، از طریق پلفترمهای در اختیار مجموعه تایم فور فان (وب سایت- صفحه اینستاگرام- گروه واتساپی مجموعه داران) دعوت به عمل می آید.

شرط ۱- داشتن سن حداقل ۲۰ سال.

شرط ۲- داشتن تجربه حداقل ۱۰۰ بازی.

شرط ۳- عدم فعالیت در هر مجموعه دارای بازی شرکت داده شده در جشنواره همان سال.

۱-۲- از ثبت نام کنندگان جهت عضویت در هیئت داوران یک آزمون شفاهی جهت راستی آزمایی اخذ میشود.

۱-۳- یک آزمون کتبی جهت مشخص کردن برترینها و تعیین افراد راه یافته به هیئت داوران برگزار میشود.

۱-۳-۱- ممکن است بنا به ضرورت و تشخیص تیم برگزار کننده جشنواره، کلاس و یا کارگروهی برای آموزش جمعی ثبت نام کنندگان، قبل از آزمون کتبی برگزار شود.

۱-۳-۲- منابع آزمون کتبی، کتابها و مراجع معتبر بازیسازی جهان بوده که هر سال به داوطلبان عضویت در هیئت داوران ابلاغ میشود.

۱-۴- یک کارت شناسایی به داوران اعطا میشود. این کارت هیچگونه قدرت اجرایی نداشته و صرفا جهت احراز هویت داوران استفاده میشود.

۱-۵- داوران پرسشنامه تشریحی مخصوص طراحی شده توسط تیم تایم فور فان را در طول مدت برگزاری جشنواره و در مورد هر تعداد بازی شرکت داده شده در جشنواره که آنها را انجام داده اند، پر کرده و به دفتر باف ارسال میکنند.

۱-۶- تیم تایم فور فان با بررسی پاسخنامه ها و بر اساس سیستم نمره دهی مخصوص تحلیلی خود، برآیند نمره به دست آمده هر بازی را محاسبه کرده، و بازیهایی که حدنصاب لازم برای کاندید شدن در جشنواره را به دست بیاورند را به عنوان نامزد در همان بخش در نظر میگیرد.

ماده ۲- تعیین بازیهای برتر

۲-۱- هیئت ژوری جشنواره باف –متشکل از اعضای تیم تایم فور فان- به بررسی نامزدها پرداخته و در هر بخش سه بازی برتر را انتخاب میکند.

۲-۲- عضویت در هیئت ژوری منوط به عضویت در تیم اجرایی تایم فور فان است.

بند هشتم: جوایز

۱- به بازیهای برتر هر بخش جشنواره تندیس طلایی اهدا خواهد شد.

۲- به بازیهای دوم و سوم هر بخش دیپلم افتخار جشنواره باف اهدا خواهد شد.

بند نهم: حقوق متقابل

ماده ۱: حقوق شرکت کنندگان

۱-۱- تایم فور فان خود را موظف میداند همواره از حقوق مادی و معنوی بازیها و مجموعه های شرکت کننده در جشنواره باف محافظت نماید.

۱-۲- در صورت تضییع حقوق مادی و معنوی هر شخص حقیقی یا حقوقی توسط اشخاص ثالث شرکت کننده -اعضای هیئت داوران، سایر مجموعه داران، حامیان مالی و…- در جشنواره تایم فور فان، هیچ گونه قصوری متوجه مجموعه تایم فور فان نخواهد بود.

ماده ۲: حقوق تایم فور فان

۲-۱- مجموعه تایم فور فان میتواند در طول برگزاری جشنواره با استفاده از اسامی، نشانهای تجاری، و… بازیها و مجموعه های شرکت کننده جهت تولید هرگونه محتوایی استفاده نماید.

ماده ۳: حقوق اشخاص ثالث

۳-۱- تایم فور فان مسئولیت بررسی صحت ادعاهای اشخاص ثالث در مورد مالکیت مادی و معنوی آثار عرضه شده در جشنواره را نمیپذیرد.

۳-۲- اشخاص ثالث میتوانند جهت اطلاع از روند برگزاری جشنواره و مطالعه نام برندگان سالهای گذشته به درگاه اینترنتی تایم فور فان و یا صفحه اینستاگرام این مجموعه مراجعه کنند.

بند دهم: اسپانسرینگ

تایم فور فان مختار است با هر گروه، مجموعه، سازمان، شرکت، وزارتخانه، هیئت و… خصوصی یا دولتی به عنوان اسپانسر همکاری نماید. همچنین حق افشا یا اخفای نام و نحوه ی همکاری با اسپانسر کاملا برای تایم فور فان محفوظ بوده و طبق توافقات طرفین مشخص میشود. 

تایم فور فان متعهد میشود هیچ امتیاز یا حق بیشتری برای بازیها و مجموعه های اسپانسر قائل نشود و نتایج و انتخابهای جشنواره و آرای داوران کاملا مستقل از اتفاقات مالی و اقتصادی باشند. اسپانسرینگ از یک سو فرصت مناسبی برای نمایش دادن فعالیت های یک مجموعه به مخاطبان هدف آن، و از سمتی دیگر استفاده از کمک مالی ایشان جهت برگزاری هرچه با کیفیت تر جشنواره می باشد.

بند یازدهم: تعهدات

تایم فور فان متعهد میشود در طول برگزاری جشنواره باف:

۱- هیچ گونه انتفاع مالی به واسطه/ از طریق شرکت کنندگان در جشنواره نداشته باشد.

۲- همواره و به هر نحو حامی حقوق مادی و معنوی شرکت کنندگان در جشنواره باشد.

۳- با پایبندی به اصل بی طرفی و انصاف، در انتخابهای خود نهایت دقت و حس مسئولیت پذیری را در نظر گرفته و به هیچ وجه ارتباطات شخصی را در معرفی برندگان نهایی دخیل نکند.

۴- امانتدار اسرار و آمار و اطلاعات شرکت کنندگان در جشنواره باشد.

۵- به اهداف کلی جشنواره و قلمرو موضوعی آن پایبند بماند.

۶- در طول مدت برگزاری جشنواره با شفافیت هرچه تمام تر از طریق پلتفرمهای در اختیار خود مراحل انجام جشنواره را اطلاع رسانی کند.

۷- همواره و در هر حال به هر شخص حقیقی یا حقوقی -چه در جشنواره شرکت کرده باشد یا خیر- پاسخگو باشد و ابهامات مربوط به آن را رفع کند. (از طریق آدرس ذکر شده در بند پنجم همین مرامنامه و یا شماره تلفنهای مربوط به مسئولین برگزاری).

امتیاز به این مطلب
محمد حجازی

محمد حجازی

من یه نویسنده‌ام که به بازی علاقه وافری دارم و به همین سبب چندسالی میشه که در حیطه سناریو نویسی و طراحی روایت بازی مشغولم.

نظرات