در اتاق فرار باید چه کاری انجام بدهیم؟

0
587

حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از گفتن اسم “اتاق فرار” در حضور افرادی که اطلاعاتی از این سرگرمی ندارند، با این سوال مواجه شده اید که “در اتاق فرار چه کاری انجام میدهید؟” و حتما شما پاسخهای اجمالی‌ای به این پرسش داده‌اید. غالبا هم با پرسش جدید “همین؟” مواجه شده‌اید و ناچار به توضیحات بیشتر و نامرتب برای شرح دادن فعالیتتان کرده‌اید. چرا که هیچ کدام ما دوست نداریم در ذهن اطرافیانمان به انجام دادن کارهای بیهوده متهم شویم. در این مقاله پاسخهای مفصل و کوتاه مناسب را به شما ارائه میکنیم تا بتوانید دوستان و آشنایان خود را متقاعد کنید لذت حاصل از انجام دادن یک بازی اتاق فرار را با شما شریک شوند. پس با ما همراه باشید.

پاسخ کوتاه کلی

احتمالا پاسخ اول شما به این پرسش این است که “یه اتاقه که ازش فرار میکنیم”. و پاسخ درستی هم هست. اما همه ما موافقیم که تمام موضوع را بیان نمیکند. برای ما که به این سرگرمی علاقمندیم و شاید جزء لاینفک زندگیمان شده و باید هر هفته حداقل یک بازی انجام دهیم، اتاق فرار چیزی بسیار فراتر از “یک اتاق است که از آن فرار میکنیم”. شاید اگر بخواهیم جواب مختصری به این سوال بدهیم و به ماهیت اتاق فرار هم اشاره کاملی کرده باشیم بهتر باشد بگوییم: “ما در اتاق فرار وارد محیط فیزیکی یک داستان میشویم و سعی میکنیم با حل کردن معماها و باز کردن گره‌های داستان، از رازی پرده برداریم.”

با این پاسخ ما تقریبا تمام جنبه‌های اتاق فرار را برای مخاطبمان تعریف کرده‌ایم. سناریو، دکور، معما و بازی همه از جنبه‌های مهم اتاق فرارند که هرکدام به تنهایی میتواند برای یک شخص جذاب باشد. این را احتمالا از سوال بعدی او متوجه خواهید شد. آنجا که میپرسد: “یعنی چه جور سناریویی؟”، “محیط فیزیکی یعنی میسازنش؟”، “معماهاش چجورین مثلا؟” و…

شما با پاسخی که ارائه کردید یک سینی پر از تنقلات فکری رنگارنگ را مقابل ذهن گرسنه مخاطب قرار دادید. او نیز بدون اینکه خودش متوجه شود، پر زرق و برق ترین آنها از نظر خودش را برمیدارد. اما شما که سینی را از قبل چیده‌اید میدانید که او چه چیزی را اول برداشته و بعدا با کدام وجهه‌ها مواجه خواهد شد. اگر بتوانید پاسخ های درستی به کنجکاویهای مخاطبی که حالا توجهش قدری به اتاق فرار جذب شده بدهید، احتمالا به زودی یک نفر به تیمتان اضافه خواهد شد.

پاسخ مفصل

من و شما که بازیهای زیادی انجام داده‌ایم میدانیم که برای شرح دادن کامل اتفاقات اتاق فرار زمان زیادی لازم است. اما دیگران از آنجایی که هیچ تصوری از این اتفاقات ندارند توقع شنیدن یک توضیح طولانی را ندارند. پس قبل از دادن پاسخ مفصل به این سوال، حتما از زمان در اختیارتان و حوصله طرف مقابل مطمئن شوید. بعد از این شما همان پاسخ کوتاه بالا را میدهید، با این تفاوت که این بار تک تک اجزا را برای مخاطب شرح میدهید.

فضای فیزیکی اتاق فرار

decor

در شرح این قسمت باید روی حضور فیزیکی بازیکنان در فضا تاکید کنید. کسانی که تجربه بازیهای دنیای واقعی (Real Life Games) را ندارند، درک درستی هم از ورود بازیکن به دنیای بازی ندارند. آنها همیشه تمام بازیها را یا روی یک تخته (برد) انجام داده اند و یا از طریق یک صفحه (موبایل، کامپیوتر، کنسول) دنیای بازی را دیده اند.

ورود بازیکن به دنیای بازی برابر است با درک فضا توسط لمس کردن. تجربه فضاهای گوناگون با ماهیتهای انتزاعی که توسط المانهای واقعی و آشنا ساخته شده‌اند. از بین رفتن هرچیز که در بازیهای سابق بین بازیکن و دنیای بازی وجود داشته است. قطعا با استفاده از ابزارهای گرافیکی میتوان فضاهای خارج از تصوری ساخت، اما همزمانی دیدن و لمس کردن و بو کردن یک فضا با ماهیتی ماورایی، چیزیست که کنجکاوی هر انسانی را بر می انگیزد. اصلا برای لحظه‌ای بازی و اتاق فرار و هرچیز مرتبط به آن را رها کنید…

"چه کسی دلش نمیخواهد برای چند دقیقه در بهشت، یک سیاره ناشناخته و یا قصر یک پادشاه قدم بزند؟" 

داستان اتاق فرار

story

ما از کودکی با قصه‌های مادران و مادربزرگانمان بزرگ شدیم. در نوجوانی کتاب داستان و رمان خواندیم. در بزرگسالی فیلم و سریال دیدیم و خلاصه همیشه قصه‌ها جزء جذابی از زندگی ما بوده‌اند. فراز و نشیبهای زندگی دیگران و اتفاقات عجیبی که در زندگی می افتند، همیشه ما را کنجکاو میکنند تا بدانیم که در انتها چه اتفاقی خواهد افتاد. با آمدن بازیها، بازیکنان خود در مسیر قصه قرار گرفتند و تصمیم گیرنده خروجی انتهای داستانها شدند. در اتاق فرار بازیکنان علاوه بر تجربه این قصه ها و تصمیم گیری برای آنها، با اشخاص درون داستان رو به رو میشوند و گاهی حتی با آنها دیالوگ برقرار میکنند. تاکید روی این بخش ها هنگام معرفی کارهایی که در اتاق فرار میکنیم، میتواند برق را در چشمان افراد زیادی به ما نشان بدهد.

"قصه ها زندگی ما را میسازند و زندگی مارا تبدیل به قصه میکند."

معما در اتاق فرار

eureka

لذت فریاد زدن “یافتم! یافتم!” ارشمیدس را اکثر ما نیز در مرحله‌ای از زندگی چشیده‌ایم. باز کردن گره نوید حرکت رو به جلو را میدهد، دانش و تحلیل ما را تایید میکند، و تمام اینها باعث فوران هورمون دوپامین در بدن ما میشود. دوپامین همان هورمون شادی ست که مغز ما هنگام دیدار یک دوست قدیمی، خوردن یک غذای خوشمزه و اتفاقات خوشایند این چنینی، دستور ترشحش را صادر میکند.

اتاق فرار میتواند یک مرکز تولید دوپامین در بدن انسانها باشد. اگر معماهای جذابی داشته باشد که بازیکنان بتوانند با استفاده از خلاقیت خود و تحلیل داده ها، آنها را حل کنند و از این کشف خود لذت بی بدیلی را تجربه کنند. تفاوت عمده اتاق فرار با سایر سرگرمیهای معما محور در این بخش این است که شما در بازیهای دیگر عمده سرنخهایتان را با مشاهده و یا نهایتا شنیدن پیدا میکنید. اما در اتاق فرار این امکان وجود دارد که این سرنخ ها از طریق سایر حواس به دست شما برسند. برای افراد کم تجربه تر، استفاده از این حواس برای پیدا کردن و گرفتن سرنخ، خود به تنهایی یک لذت جداگانه دارد.

"انسانها پنج حس دارند، چرا فقط از دوتا استفاده کنیم؟"

در پایان

همانگونه که گفته شد، جذابیتهای اتاق فرار محدود به یک یا دو بخش نمیشود و گستردگی فراوانی دارد. هر شخص ممکن است به قسمت خاصی از این سرگرمی علاقمند شود. همچنین میدانیم که اثرگذاری هر بخش به اندازه‌ای قویست که بتواند فرد را متقاعد کند یک بار دیگر این سرگرمی را تجربه کند.

پس اگر اطرافیان شما کماکان نسبت به اتاق فرار گارد دارند، یک بار دیگر و با متد ما سعی کنید آنها را متقاعد کنید با شما یک بار این سرگرمی را تجربه کنند. همچنین سعی کنید متوجه شوید که کدام بخش اتاق فرار آنها را بیشتر سر ذوق می آورد تا بتوانید در بازی اول برای آنها تجربه بهتری بسازید. اگر هم در پیدا کردن اتاق مناسب کمک لازم داشتید، میتوانید با پشتیبانی تایم فور فان تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید