تاریخچه اتاق فرار

0
224

اتاق فرار یک تفریح تازه متولد شده است که در سال ۱۳۹۵ به کشور ما وارد شد. اما در جهان و خارج از مرزهای کشورمان قدمت این نوع سرگرمی به سال ۲۰۰۷ میرسد. به طور کلی این تفریح یک فعالیت جوان و نوپا در میان خیل عظیم بازیهای موجود است و در چد سال گذشته با شیب بسیار زیادی در حال گسترش و پیشرفت است. در این مقاله نگاه کوتاهی به تاریخ و نحوه پیدایش این سرگرمی خواهیم داشت.

ایده‌ی اولیه‌ی اتاق فرار

در سال ۲۰۰۴ میلادی شکل جدیدی از بازیهای رایانه ای وارد بازار شدند، بازیهای فرار از اتاق. در این بازیها که در ابتدا تحت وب بودند و بعدا به دنیای بازیهای موبایلی هم وارد شدند، بازیکنان میبایست با مشاهده و استفاده از سرنخها و حل کردن معماهایی که در یک فضا وجود داشتند کلید خروج از محل را پیدا کنند وراهی مرحله‌ی بعد شوند. سادگی و جذابیت بصری فضاها در این بازیها سبب شد تا به محبوبیت زیادی برسند و به سرعت گسترش یابند.

اولین اتاق فرار

سه سال بعد و در سال ۲۰۰۷ تاکاو کاتو ژاپنی، مدیر عامل ۳۵ ساله کمپانی SCARP، تصمیم به ساخت یک اتاق فرار گرفت. آقای کاتو میخواست با الهام گرفتن از بازیهای فرار از اتاق ویدیویی، بازیکنان را به دنیای بازی ببرد. او با اجرایی کردن این ایده تحت عنوان Real Escape Game، خود را به عنوان بنیانگذار این سرگرمی به جهان معرفی کرد. و اما خارج از ژاپن و از سال ۲۰۱۱ اتاق فرارهای دیگری در استرالیا و سنگاپور خود را معرفی کردند. تا سال ۲۰۱۵ چیزی حدود ۶۰ اسکیپ روم در سرتاسر جهان به وجود آمده بود. در سال ۲۰۱۲، کازویا ایواتا، یکی از دوستان کاتو، Real Escape Game را به سان فرانسیسکوی آمریکا برد تا اولین اسکیپ رومهای آمریکا نیز تحت این برند شروع به فعالیت کنند. در بازیهای ساخت ژاپن تمرکز معماها روی اصول منطقی و دنباله های ریاضی و رنگها و… است.

Takao Kato

یک ادعا

Attila Gyurkovics

در سال ۲۰۱۱ کمپانی Parapark در بوداپست مجارستان شروع به فعالیت کرد. موسس این کمپانی، آتیلا گویرکوویچس ادعا میکرد که هیچ اطلاعی از وجود و پیدایش این سرگرمی در ژاپن نداشته و این ایده را از “نظریه شیفتگی” میهای چیکسنتمیهایی الهام گرفته است. در بازیهای پاراپارک عمده تمرکز بخش معمایی بازی روی پیدا کردن کلیدها است.

اسکیپ روم علمی

در سال ۲۰۱۲ یک استاد دانشگاه سوییسی برای دانشجویان خود یک اتاق فرار با معماهای علمی ساخت. استقبال از این بازی به حدی بود که بعدها تحت برند AdventureRooms برای عموم مردم نیز ارائه شد. این مجموعه امروزه در بیش از ۲۰ کشور جهان فعالیت میکند.

 AdventureRooms

پیشرفت

پیشتر گفتیم که اولین اتاق فرار در سال ۲۰۰۷ ساخته شد و تا سال ۲۰۱۵ چیزی حدود ۶۰ اتاق فرار در جهان وجود داشتند. جالب است بدانید که بعد از آن و ظرف ۴ سال (۲۰۱۹) این عدد به ۵۰٫۰۰۰ اتاق فرار در سرتاسر جهان رسید. آمارهای رسمی بریتانیا نشان میدهد که میزان رشد اسکیپ رومها در پنج سال اخیر در این منطقه به ترتیب ۹۳%، ۱۴۸%، ۴۰۹% و ۴۳% بوده است.

اتاق فرار در ایران

در کشور ما اولین اتاق فرار در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) بنا شد. درست مانند آغاز این سرگرمی در تمام کشورهای دنیا ابتدا رشدی ملایم داشت و بعد از آن با شیب صعودی شدیدی در حال رشد و افزایش است. امروزه تنها در سایت تایم فور فان بیش از ۳۰۰ اتاق ثبت شده که بازیکنان میتوانند از میان آنها بازی مورد نظر خود را انتخاب و رزرو کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید