نقد و بررسی بازی "اتاق جنگ" ارائه شده توسط مجموعه انیگما|Enigma در ژانر معمایی.
این بازی در برج میلاد واقع شده و با خودروی شخصی به راحتی قابل دسترسیه و مشکل جای پارک نخواهید داشت، البته ساعت و روز رفتنتون مهمه چون ترافیک حوالی برج میلاد ممکن باعث اذیت باشه.
سناریو و ایده بازی:
"اتاق جنگ" سناریوی جالب و جدیدی داره وهدف نهایی بازیکنان هم خاص هستش "شروع جنگی که باعث بهتر شدن وضع جهان میشه" نکته خیلی خوب و عالی این مجموعه در قسمت انتقال سناریو به بازیکنه که منحصر به خودشون هست و اون اینه که به جای گیم مستر، سناریو داخل اتاقی تاریکی که مجموعه تدارک دیده با یک کلیپ تصویری خوش ساخت برای شما تعریف میشه، در داخل بازی هم همه چی طبق سناریو پیش میره و شما حال و هوای جنگ رو به خوبی حس میکنید.
اما بازی اصلی:
دکوراسیون بازی و دستگاه های قابل استفاده کاملاً با سناریو و دوره زمانی بازی و فضای حکومتی موجود در کوبا مطابقه و حس میکنید کاسترو یا چ گوارا هم تو لحظه لحظه بازی کنارتون هستن و انگار در ورودی اتاق پرتالیه که شمارو از برج میلاد به هوانای دهه 60 میلادی میبره و حکومت چریکی کمونیست حاکم در اون دوران رو کاملا لمس میکنید، وسایل اتاق کیفیت بسیار خوبی دارن و کمتر کسی اونا رو جایی غیر از موزه دیده یا باهاشون کار کرده، قفل های کمتری دیده میشه و تقریبا همه همون قفل های روتین تمام بازی ها هستن و بیشتر روی دستگاه های مرتبط با جنگ تمرکز شده و وسیله ای پیدا نمکنید که باعث بشه حس کنید که سال 2020 میلادی هستش و اتمسفر بازی با وسواس بالایی طراحی شده.
روند معماها اتاق جنگ موازیه که نکته خیلی خوبیه و یه فاکتور بینظیر برای بازیه که میتونید مسیر های مختلف برای پایان رسوندن بازی انتخاب کنید ولی همین امر باعث بالا رفتن درجه سختی این بازی هم میشه که برای عاشقای معما که دنبال به چالش کشیدن قدرت تیمشون هستند فاکتور مثبته و این بازی رو به یکی از اتاق های معمایی سخت تهران تبدیل میکنه، به صورتی که شما میتونید اول قفل های اتاق اول رو باز کنید یا اینکه قبل از باز کردن اکثر قفل ها وارد اتاق دوم بشید، بنابراین تمرکز روی اینکه کدوم معما رو باید حل کنید سخت میشه.
هینت دهی این بازی از طریق مانیتور و بیسیم انجام میشه که بیسیم واقعا کمک میکنه که بیشتر تو اتمسفر و جو بازی قرار بگیرید و کاملا به سناریو بازی نشسته و انتقال هینت به بازیکن سرعت مناسبی داره، و اختیار این رو دارید که یک راهنمایی کوچک بگیرید یا اینکه جواب یک معما رو درخواست کنید.
جمع بندی نهایی:
"اتاق جنگ" جزو بازی های معمایی بسیار خوب تهرانه و نمره ی بالایی میگیره و اگر از گروه های عاشق معما هستید یا به سناریو های خاص علاقه دارید و یا حتی فضای جنگ و شخصیت های جالبی مثل کاسترو یا گوارا و یا کشور عجیب کوبا براتون جذابه به شرط اینکه تجربه اتاق های سخت رو داشته باشید، تجربه ی این اتاق قطعاً بهتون پیشنهاد میشه.
تعداد پیشنهادی ما برای این اتاق 4 تا 7 نفره.
حتماً این بازی زیبا رو امتحان کنید و خودتون رو یک سفر 1 ساعته به کوبا مهمون کنید و فشردن دکمه قرمز رو از یاد نبرید.
نسبت به سه بازی اول مجموعهی انیگما یعنی مجسمههای گمشده، قتل مرموز و کلبهی وحشت، این بار پیشرفت زیادی را از همه نظر در اتاق جنگ شاهد بودیم.
انیگما به خوبی توانسته در اتاق جنگ، تجربههای قبلی خود از علایق مشتریان و بازیکنان را استفاده کند و بازی جذابتر و بهتری بسازد.
اتاق جنگ حتما ارزش بازی دارد. بازی خوبی است و تجربهی جدید و جالبی را برایتان به ارمغان میآورد. هر چند خالی از عیب نیست و میتواند خیلی بهتر شود.
قبل از هر چیز، تعریف سناریو و داستان بازی، با یک فیلم انجام میشود. این نوع از ارائهی سناریو بعد از یک اتاق فرار در مشهد، برای اولین بار در تهران توسط انیگما انجام شده، و در حال حاضر هم تنها اتاق در تهران است که برای تعریف داستان بازی زحمت بیشتری کشیده است و یک فیلم چند دقیقهای آماده کرده است.
در مورد دکور بازی، اختلاف نظر در تیم خود ما هم وجود داشت. دو نفر از دکور بازی رضایت کامل داشتیم و یک نفر از ما معتقد است برای یک بازی با تم و داستان جنگی، دکور بیش از حد تمیز و منظم بود.
تجهیزات داخل بازی را خیلی پسندیدیم. کاملا متناسب با داستان جنگی اتاق بود. (هر چند در بازی ما یکی از تجهیزات بازی یک ایراد جزئی داشت که امیدواریم رفع شود و حتما قبل از هر بازی چک شود)!
در مجموع از نظر دکور و فضاسازی، اتاق جنگ نمرهی مقبولی میگیرد ولی هنوز جای کار دارد. مخصوصا موزیک و افکتهای صوتی بازی که اصلا حس واقعیت را به ما نداد.
اما برویم سراغ اصل مطلب و معماهای بازی:
معماهای بازی یک مزیت و یک ایراد کلی دارند.
مزیت بزرگ معماهای اتاق جنگ، مربوط بودن تمامی آنها به داستان و فضای بازی است. جا دارد از این نظر یک خسته نباشید اساسی به طراح بازی بگوییم. کمتر بازیای دیدیم که تمام معماهای آن هماهنگ با داستان و تم بازی باشند.
ایراد معماهای بازی از نظر ما این بود که سرنخ حل آنها، به شدت ساده و غیر خلاقانه در اختیارمان قرار گرفت. در حدی که ابتدای بازی خود اپراتور به شما سر نخ بدهد و بخواهد به آن دقت کنید!!!!!
اگر سرنخ حل معماها به طور خلاقانهتری در اتاق و طول بازی مخفی میشدند، حل آنها لذت بیشتری داشت و این اتاق در بخش معماها نمرهی بالاتری از ما میگرفت.
فضاسازیش خوب بود و نکته مثبتش این بود که معماهاش به سناریو بازی ربط داشتن ولی معماهاش یا خیلی سخت بودن یا خیلی راحت همون اول که وارد میشیم یه راهنمایی خیلی بزرگ میکنن که لذت اینکه به ذهن خودمون برسه رو از بین بردن هینت دهیشون هم به جای اینکه یه اشاره یا کمکی کنن که در نهایت جواب به ذهن خودمون برسه مستقیم جوابو می گفتن و ماحتی چند جا اصلا متوجه نشدیم که چرا همچین کاری باید بکنیم برخورد پرسنلشون بسیار عالی بود
اتاق جنگ جزو معدود اتاق های معماییه که نظر منو جلب کرد
یه اتاق با سناریوی جالب مربوط به جنگ جهانی و ما گروهی هستیم که رفتیم خرابکری کنیم تا بمب های اتم به سمت کشور ها شلیک بشه
اتاقیه که معماهاش فکر درگیر میکنن و اگر عاشق چیزای جنگی هستین و عاشق این هستید معماهای خوب حل کنید
حتما یه سر به این اتاق بزنید
در کل اتاق خوبی بود اما اگه تیکه های پازل و داستانشون بهتر کنار هم نشسته بودن میتونست بهتر باشه
معماها هم خوب بودن (البته کمی ساده که انتظار داشتم سخت تر باشن) و سیستم اتاق هم به خوبی کار میکرد که لذت بخش بود
بهترین بازی این مجموعه از نظر من
دکور خوب و مرتبط با سناریو
در کل بازی های خیلی بهتری رو تجربه کردم اما اگر انیگما رو می خواهید انتخاب کنید پیشنهاد من تنها همین بازی هستش